Banprojektet Kuppis–Åbo: Passagerarbangården och godsbangården är färdiga – endast finslipningen återstår

Publicerad 8.10.2025 14.20

 

Ilmakuva rautatieasemasta, jossa useita raiteita ja laitureita. Kaksi junaa on asemalla, ja taustalla näkyy kaupunkialue rakennuksineen.

Banprojektet Kuppis–Åbo är klart; de sista entreprenaderna, personbangården och godsbangården i Åbo, har färdigställts. Byggandet som inleddes hösten 2021 tystnar och nu återstår endast finslipningsarbeten. Den stora entreprenaden för att bygga ett dubbelspår mellan Kuppis och Åbo och göra tågtrafiken smidigare ligger bakom oss. Under projektet byggdes också fem broar.

Personbangården och Åbo godsbangård är färdiga. Båda bangårdar togs i bruk den 8 oktober 2025.

”Personbangården och godsbangården var de sista arbetena inom banprojektet Kuppis–Åbo, så projektet är nu fem före klart. Projektet byggskede har krävt tålamod av både stadsborna och tågresenärerna, men nu är arbetet över och vi kan njuta av det fina slutresultatet”, säger projektchefen Erkki Mäkelä vid Trafikledsverket.

Byggandet på personbangården inleddes på sommaren 2023. Bangården togs delvis i bruk i augusti 2024, när tågtrafiken till Tammerfors flyttade till den nya bangården. Tågtrafiken till Helsingfors gjorde detsamma i december 2024. Nu tas de sist färdigställda spåren 4, 5 och 6 i användning.

Entreprenaden har omfattat byggande av en helt ny bangård vid Logomobron samt hissar och trappor från Logomobron till plattformarna.

Byggandet av Åbo godsbangård började på våren 2024. Under entreprenaden förbättrades den gamla bangårdens funktion och utvidgades området. Transporten av farliga ämnen flyttades till den nya godsbangården. Även godsbangården har tagits i bruk stegvis sedan i fjol.

Projektet uppfyllde målen

Tidigare under projektet färdigställdes dubbelspåret mellan Kuppis och Åbo (i slutet av 2024), järnvägsbron över Aura å (hösten 2024), Nummis underfartsbro (hösten 2024), Uraputki underfartsbro (hösten 2024), Raunistula gång- och cykelbro (våren 2025) och Skolgatans underfartsbro (sommaren 2025).

Byggarbetet för hela banprojektet inleddes hösten 2021. Målet med projektet är att öka spårtrafikens kapacitet mellan Åbo och Kuppis samt på hela Kustbanan och förbättra markanvändningen i Åbo centrum. Tidigare fanns det endast ett tågspår mellan Åbo och Kuppis, vilket orsakade stockning i tågtrafiken.

”Projektet har varit mångsidigt och mångfacetterat och har genomförts av en stor grupp yrkespersoner. Som mest hade projektet över 2 000 arbetstagare. Alla parter samarbetade smidigt, och tack vare det har vi nu slutfört det här enorma projektet”, säger projektledare Antero Mäkilä från Åbo stad.

Nu återstår endast finslipningsarbetet. Spåret ska få efterstödskonstruktioner samt finslipade underhålls- och gångrutter. De tillfälliga överfarterna och barackerna avlägsnas och området städas upp.

Mer information:
Trafikledsverket, projektchef Erkki Mäkelä, tfn 029 534 3822, [email protected]
Åbo stad, projektledare Antero Mäkilä, tfn 040 828 0284, [email protected]

Följ projektet:
vayla.fi/sv/banprojektet-kuppis-abo
facebook.com/KupittaaTurkuratahanke

Målet för banprojektet Kuppis–Åbo är att förbättra spårtrafiken i hela Egentliga Finland och på Kustbanan, och göra den smidigare. Dessutom möjliggör projektet för sin del genomförandet av en snabb tågförbindelse mellan Helsingfors och Åbo. Tack vare de modifieringsarbeten som utförs på bangårdarna frigörs mark i Åbo stationsområde för områdets utveckling, och säkerheten och tillgängligheten hos järnvägsstationens passagerarplattform förbättras. Projektets arbeten är schemalagda till åren 2021–2026. Projektet har fått stöd av Europeiska unionen för både planering och byggande.

CEF logo

Trafikledsverket är ensamt ansvarig för innehållet i denna publikation, som inte nödvändigtvis återspeglar Europeiska unionens åsikt.

Bilagor