Banprojektet Kuppis–Åbo: Gjutningen av locket på Skolgatans underfartsbro ändrar de körfält som är i bruk måndagen den 24 mars 2025
Publicerad 21.3.2025 10.05
Locket på norra halvan av Skolgatans underfartsbro gjuts måndagen den 24 mars 2025. Under arbetets gång används två körfält i motorfordonstrafiken, men när gjutningen framskrider varierar vilka körfält som är i bruk.
Gjutningsarbetet inleds cirka kl. 7 på morgonen och pågår till cirka kl. 17 på eftermiddagen.
På plats finns en trafikdirigerare som styr trafiken och säkerställer att man inte försöker köra med för högt fordon under bron. Att kollidera med byggnadsställningar skulle utgöra en betydande fara för både bilister och byggarbetsplatsens arbetare.
Gång- och cykeltrafiken löper fortfarande på en omväg av säkerhetsskäl.
I takt med att våren framskrider börjar det även synas gatuarbeten på byggplatsen vid Skolgatans underfartsbro, då till exempel byggandet av räcken och stenläggning av främre rampen börjar i april. Under arbetets gång förekommer det åter variationer i vilka två körfält som är i bruk.
Mer information:
Trafikledsverket, projektchef Erkki Mäkelä, tfn 029 534 3822, [email protected]
Åbo stad, projektledare Antero Mäkilä, tfn 040 828 0284, [email protected]
Mer information om trafikarrangemang och skyltar:
Rejlers Finland Oy, byggherrekonsult Ville Larkamo, tfn 040 821 1292, [email protected]
Följ projektet:
vayla.fi/sv/banprojektet-kuppis-abo
facebook.com/KupittaaTurkuratahanke
Målet för banprojektet Kuppis–Åbo är att förbättra spårtrafiken i hela Egentliga Finland och på Kustbanan, och göra den smidigare. Dessutom möjliggör projektet för sin del genomförandet av en snabb tågförbindelse mellan Helsingfors och Åbo. Tack vare de modifieringsarbeten som utförs på bangårdarna frigörs mark i Åbo stationsområde för områdets utveckling, och säkerheten och tillgängligheten hos järnvägsstationens passagerarplattform förbättras. Projektets arbeten är schemalagda till åren 2021–2026. Projektet har fått stöd av Europeiska unionen för både planering och byggande.
Trafikledsverket är ensamt ansvarig för innehållet i denna publikation, som inte nödvändigtvis återspeglar Europeiska unionens åsikt.