Banprojektet Kuppis–Åbo: Byggandet av Skolgatans underfartsbro fortsätter – natt- och veckoslutsarbete i två veckor från och med den 30 september 2024
Publicerad 27.9.2024 13.55
Byggarbetet på Skolgatans underfartsbro fortsätter i september 2024. Byggarbetena medför trafikarrangemang för både motorfordonstrafiken och gång- och cykeltrafiken.
Arbetet på byggplatsen vid Skolgatans underfartsbro har inletts efter sommaruppehållet. Den nya bron byggs i två delar och den södra delen av bron är redan färdig. Nu börjar jobbet med den norra halvan.
Måndagen den 30 september 2024 inleds jordskärnings- och pålningsarbeten samt installationen av pålplattor. Arbetet pågår i två veckor och utförs vid behov även på kvällar, nätter och veckoslut. En del av arbetena utförs under det planerade banavbrottet. Särskilt under vecka 40 kan det höras mer ljud än vanligt från arbetet.
”Det första skedet av brobygget slutfördes på våren och nu kan vi fortsätta det andra skedet. Byggandet av Skolgatans underfartsbro har gått bra och enligt tidtabellen”, säger Erkki Mäkelä vid Trafikledsverket, som är projektchef för banprojektet Kuppis–Åbo.
Nya tillfälliga trafikarrangemang i oktober
Under september och oktober utförs brytnings- och stödväggsarbeten som uppskattningsvis pågår i två veckor.
I oktober under vecka 43 inleds borrning av pålväggar samt rivning och montering av spontväggar. Arbetet tar uppskattningsvis två veckor. Samtidigt inleds också jordskärningar och tillverkningen av pålplattor, som uppskattningsvis pågår till december. Arbetet orsakar buller. Arbetet utförs i huvudsak vardagar kl. 7–22.
Under arbetets gång har motorfordonstrafiken två körfält på Skolgatan och vid behov stoppas trafiken i närheten av Bangårdsgatans korsning.
Gång- och cykeltrafiken flyttas av säkerhetsskäl till en omväg. Omvägen är densamma som tidigare och går via Parkgatan, Bangårdsgatan och Humlegårdsbron samt Spegelparken.
Olika arbetsskeden under senhösten och vintern
Brobyggnadsarbetet pågår över vintern 2025 och bron väntas bli färdig i sin helhet sommaren 2025.
En del av arbetena kräver särskilda trafikarrangemang för motorfordonstrafiken. Närmare information om dessa ges i takt med att arbetet framskrider.
I början av november börjar man riva den gamla halvan av bron. Rivningsarbetet väntas bli klart i november.
I början av december inleds borrningsarbetet på bropelarna på norra sidan av den nuvarande bron. Det är meningen att arbetet ska vara klart före jul.
I januari inleds byggandet av den norra delen av bron då man monterar landfästen och mellanstöd. Arbetet beräknas pågå fram till februari. På bangården börjar man bygga pålplattor.
Under februari–mars monteras brons stålbalkar.
Mer information:
Trafikledsverket, projektchef Erkki Mäkelä, tfn 029 534 3822, [email protected]
Åbo stad, projektledare Antero Mäkilä, tfn 040 828 0284, [email protected]
Ytterligare information om trafikarrangemang och skyltar:
Rejlers Finland Oy, byggherrekonsult Ville Larkamo, tfn 040 821 1292, [email protected]
Följ projektet:
vayla.fi/sv/banprojektet-kuppis-abo
facebook.com/KupittaaTurkuratahanke
Målet för banprojektet Kuppis–Åbo är att förbättra spårtrafiken i hela Egentliga Finland och på Kustbanan, och göra den smidigare. Dessutom möjliggör projektet för sin del genomförandet av en snabb tågförbindelse mellan Helsingfors och Åbo. Tack vare de modifieringsarbeten som utförs på bangårdarna frigörs mark i Åbo stationsområde för områdets utveckling, och säkerheten och tillgängligheten hos järnvägsstationens passagerarplattform förbättras. Projektets arbeten är schemalagda till åren 2021–2026. Projektet har fått stöd av Europeiska unionen för både planering och byggande.
Trafikledsverket är ensamt ansvarig för innehållet i denna publikation, som inte nödvändigtvis återspeglar Europeiska unionens åsikt.