Hoppa till innehåll

Banprojektet Kuppis–Åbo: Arbetena vid Skolgatans underfartsbro orsakar buller och vibrationer, gång- och cykeltrafiken flyttas till en omväg från och med den 28 oktober

Publicerad 17.10.2024 9.30

På byggplatsen vid Skolgatans underfartsbro förbereder man sig på att riva den norra halvan av bron och bygga en ny. Arbetet som inleds måndagen den 21 oktober orsakar buller och vibrationer, och i slutet av oktober flyttas gång- och cykeltrafiken till en omväg.

På byggplatsen vid Skolgatans underfartsbro inleds måndagen den 21 oktober borrning av borrpålsväggar samt rivning och montering av spontväggar. Arbetet orsakar buller och vibrationer i närområdet. Arbetet utförs vardagar kl. 7–22 och arbetsskedet beräknas pågå i två veckor.

I slutet av oktober inleds också jordskärningar och tillverkning av pålplattor. Arbetet pågår fram till december.

Från och med måndagen den 28 oktober flyttas gång- och cykeltrafiken till en omväg, eftersom rivningen av den norra hälften av bron inleds i början av november. Omvägen är densamma som tidigare och går via Parkgatan, Bangårdsgatan och Humlegårdsbron samt Spegelparken. Omvägarna är i bruk fram till våren 2025.

Mer information: 
Trafikledsverket, projektchef Erkki Mäkelä, tfn 029 534 3822, [email protected]
Åbo stad, projektledare Antero Mäkilä, tfn 040 828 0284, [email protected]

Ytterligare information om trafikarrangemang och skyltar:
Rejlers Finland Oy, byggherrekonsult Ville Larkamo, tfn 040 821 1292, [email protected]

Följ projektet: 
vayla.fi/sv/banprojektet-kuppis-abo
facebook.com/KupittaaTurkuratahanke

Målet för banprojektet Kuppis–Åbo är att förbättra spårtrafiken i hela Egentliga Finland och på Kustbanan, och göra den smidigare. Dessutom möjliggör projektet för sin del genomförandet av en snabb tågförbindelse mellan Helsingfors och Åbo. Tack vare de modifieringsarbeten som utförs på bangårdarna frigörs mark i Åbo stationsområde för områdets utveckling, och säkerheten och tillgängligheten hos järnvägsstationens passagerarplattform förbättras. Projektets arbeten är schemalagda till åren 2021–2026. Projektet har fått stöd av Europeiska unionen för både planering och byggande.

CEF logo

Trafikledsverket är ensamt ansvarig för innehållet i denna publikation, som inte nödvändigtvis återspeglar Europeiska unionens åsikt.