Avbrottet i tågtrafiken på Kustbanan börjar på måndag – arbetena inleds med rivning av banan

Publicerad 18.6.2026 10.25

Sommarens avbrott i tågtrafiken inom projektet Esbo stadsbana inleds på måndagen efter midsommaren, den 22 juni kl. 04.00. Under det fem veckor långa avbrottet görs cirka en fjärdedel av hela årets arbete mätt i euro. Trafikavbrottet påverkar både närtågstrafiken på Kustbanan och fjärrtågstrafiken mellan Helsingfors och Karis.

Arbetet under trafikavbrottet koncentreras särskilt till stationsområdena och byggandet av ett nytt dubbelspår. De nuvarande spåren rivs och återställs på en cirka 3,6 kilometer lång sträcka och nytt spår byggs på en sträcka om 4,1 kilometer.

”Värdet för de arbeten som görs under avbrottet är cirka 30 miljoner euro. Även om det är något mindre än i fjol, är det fortfarande fråga om en enorm mängd infrastruktur- och banbyggande på en så kort tid”, säger projektchef Tommi Rosenvall från Trafikledsverket.

I Domsby förblir nästan ingenting som det är – stationen öppnas för passagerare i början av oktober

Efter avbrottet är stadsbanans perronger i Kera, Grankulla och Björkgård färdiga. I Grankulla fortsätter byggandet av det nordligaste spåret, det vill säga den yttersta perrongen för snabb trafik även efter avbrottet. De tekniskt mest krävande objekten är de massiva grundförstärkningarna mellan Esbo centrum och Domsby samt förnyandet av stentrummor. Dessutom görs betydande pålnings- och spontningsarbeten i Handelsbackens korridor i Köklax (områdesentreprenad 4) genast i början av avbrottet.

Den största enskilda byggarbetsplatsen finns vid Domsby stationsområde, där man river den norra perrongen och båda befintliga spåren på en flera hundra meter lång sträcka. Efter rivningsarbetena byggs krävande grundkonstruktioner i området. På platsen för den nuvarande norra perrongen och spåren byggs en ny, bredare perrong med tak samt hiss- och trappförbindelser. När arbetena är gjorda kommer den nya perrongen att vara en mellanplattform mellan spåren på stadsbanan. När tågtrafiken i Domsby återupptas den 5 oktober går fyra spår genom stationsområdet.

”Under trafikavbrottet görs de arbeten som orsakar mest buller, såsom grundförstärkning, i många områden vid de nuvarande spåren. Med undantag av områdesentreprenad 4 har man i flera områden redan gått vidare till att anlägga underbyggnad och ytkonstruktioner. Dessa arbeten orsakar mycket mindre buller i omgivningen”, konstaterar Rosenvall.

Utöver infrastruktur- och banbyggandet görs under det innevarande året också mycket grönbyggande. På stationerna planteras många slags träd, buskar, perenner och klätterväxter och längs banan sås artrika ängar. Flera tusentals plantor ska planteras.

Tågtrafiken ersätts med bussar

Det fem veckor långa avbrott i tågtrafiken inleds måndagen den 22 juni kl. 04.00 och avslutas måndagen den 27 juli kl. 04.00. Avbrottet påverkar både närtågstrafiken i huvudstadsregionen och fjärrtågstrafiken mellan Helsingfors och Karis. Mer information om undantagsarrangemangen under trafikavbrottet finns på VR:s och HRT:s webbplatser.

När stadsbanan står klar möjliggör den tätare tågtrafik mellan Alberga och Köklax än tidigare. De två tilläggsspåren förbättrar punktligheten i lokal- och fjärrtrafiken på Kustbanan och minskar känsligheten för störningar.

Mer information:
Tommi Rosenvall, projektchef, Trafikledsverket, [email protected], tfn 029 534 3830

Projektets webbplats
Projektet på Facebook
Projektets bildmapp på Flickr