Asfalt kan återanvändas

Publicerad 22.5.2025

Asfalt är inte en engångsprodukt, utan utnyttjas som råvara för ny asfalt. I sin enkelhet krossas den gamla asfalten och kombineras med den nya asfaltmassan. På så sätt går asfalten från råvara till slutprodukt i flera omgångar.

Asfalten förnyas på vägarbetsplatsen.

En landsvägs asfaltyta består nästan helt av stenmaterial och bitumen. Bitumen binder stenmaterialet till massa. Blandningens enkla sammansättning gör det lättare att återvinna den.

– Om man i blandningen skulle använda material som vid återupphettning förlorar sina egenskaper eller orsakar utsläpp eller andra olägenheter, skulle återvinningen kunna förhindras eller försvåras, berättar Katri Eskola, sakkunnig inom vägunderhåll.

Vägtrafikens livlighet och trafiken på vägen påverkar valet av asfaltbeläggning. Till exempel på vägar som trafikeras av många tunga fordon och som har stora trafikmängder kräver en tjockare och stelare asfaltbeläggning än en lågtrafikerad väg. För en lågtrafikerad väg räcker det med en tunnare konstruktion än för en riksväg.

På landsvägar styrs valen också av antalet bilar som använder dubbdäck och deras hastighet. Med andra ord – ju mer trafik och ju högre hastighet, desto mer slitstarkt stenmaterial behövs i asfalten.

Gammal asfalt som råvara för ny asfalt

Man kan utnyttja gammal asfalt vid beläggningen av vägar. Den gamla asfalten krossas till önskad kornstorlek och kombineras med den nya asfaltmassan. 

– Nya beläggningar ska uppfylla samma krav oberoende av om man använder nytt stenmaterial och bitumen som råvara eller om en del av dem ersätts med stenmaterial och bitumen som ingår i den gamla asfalten, berättar Eskola.

Den gamla asfaltens egenskaper fastställs före återanvändning. Prov och test avslöjar för vilket ändamål den gamla asfalten lämpar sig som råvara. Dessutom framgår det hur mycket gammal asfalt som kan tillsättas i den nya asfaltmassan. Den nya asfaltmassans sammansättning planeras utifrån testresultaten och kraven på användningsobjektet.

– Råvarorna och deras blandningsförhållanden väljs så att slutprodukten har de önskade egenskaperna, preciserar Eskola.

Användning av Remix-metoden i Finland

I Finland utnyttjas förutom den traditionella metoden även Remix-metoden, där förnyelsen av den gamla asfalten sköts på vägen. 

– Remix-metoden används i Finland för att reparera dubbdäcksslitaget på livligt trafikerade vägar. Nya material tillsätts endast för att täcka slitaget, dvs. cirka 25 kg/m2. Beläggningen kan förnyas på motorvägen en fil åt gången, då körfälten slits i olika takt. Objektets material används på nytt i samma fil, berättar Eskola.

Asfaltbeläggning som gjorts med Remix-metoden har en något kortare livslängd än beläggningar som gjorts med plattor eller massbeläggningar. Metoden optimerar användningen av materialet och är förmånlig, eftersom den minskar behovet av nytt material och dess transport. 

– Eftersom priset på Remix-beläggningen är lägre väljs det i allmänhet på grund av lägre årliga kostnader om det är tekniskt möjligt att använda den. Om bituminet på den gamla beläggningen redan har återvunnits många gånger och stelnat för mycket måste man välja en annan arbetsmetod, preciserar Eskola.

På det hela taget är det mycket viktigt för väghållaren att återvinna asfalten ur ett ekonomiskt och ekologiskt perspektiv.

Läs också:

Riktning av reparationer och reparationssätt (på finska) 

Kontaktuppgifter:

Katri Eskola, sakkunnig inom vägunderhåll, tfn 029 534 3507, [email protected]