På våren behövs aktuell information om tjälläget
Tidigare sammanställdes lägesinformation om tjälskador på järnvägarna genom att för hand plocka ut information från olika källor. Den uppdaterade lägesbilden och tjälprognosen skapas nu automatiskt. Utifrån uppgifterna är det lättare att följa förändringarna och fatta beslut om underhållsåtgärder för att undvika eller minimera hastighetsbegränsningar på grund av tjälbildning.
Årstiden syns i informationsbehovet. För närvarande är det också intressant att få information om viktbegränsningar i anslutning till vägnätets tjällossning samt en lägesbild av isbrytningen som stöder samordningen, utvecklingen och styrningen av vintersjöfarten och assistans. På sommaren används analyser som uppstår vid vägbeläggningsarbeten till exempel för att utreda kvalitetsavvikelser.
Det nya verktyget för farledsrisk betjänar farledernas behov
Verktyget för farledsrisk som testas beaktar farledens egenskapsuppgifter och fartygets uppgifter och fastställer utifrån dessa riskklassificeringen för kombinationen. Informationen utnyttjas i beredningen och planeringen av lotsningslagen när man bedömer farledens förbättringsbehov. Det är möjligt att senare föra in uppgifter om fartygens färd- och förhållanden i verktyget, varvid man med hjälp av maskininlärning kan öka förståelsen för hur farledsutrymmet i allmänhet används i olika väderleksförhållanden.
Bättre trafikleder för trafikanter, en mer fungerande infrastrukturmarknad
De mest använda analysprodukterna är rapportering om vägtrafikolyckor och information om kundrespons. Man har också gjort analysvyer av de uppgifter som samlas in i trafikanternas nöjdhetsundersökningar och dessa kan i fortsättningen berikas till exempel med underhållsdata eller uppgifter om förhållanden. På så sätt kan man hitta beroenden och komma åt förbättringsobjekten.
Som en stor beställare följer Trafikledsverket aktivt utvecklingen av infrastrukturmarknaden och verksamhetsmiljön utifrån den information som samlas in till verket. Användarvänliga analysverktyg underlättar experternas arbete när man kan bygga upp en egen vy till exempel som stöd för konkurrensutsättningen och genomförandet av underhållsentreprenader på landsvägar.
"Analys ökar förståelsen. Trafikledsverket samlar in enorma mängder information från olika källor, genom att damma av denna information hittar vi intressanta aspekter och utvecklar trafikledshållningen kontinuerligt", sammanfattar Maria Hänninen.