Trafikledsverket bygger
Trafikläget-tjänsten
Information om vägtrafiken (störningar, rusningar, väglagskameror), punktligheten för järnvägstrafiken och varningar för sjötrafiken.
Ge respons på trafikleder
Du kan ge respons, ställa frågor och förbättringsförslag och anmäla ärenden som gäller vägar, järnvägar och farleder. Vi behandlar ärendena under vardagar.
Trafikledsverket
Trafikledsverket ansvarar för att utveckla och underhålla det statliga vägnätet, järnvägarna och farlederna. Vi upprätthåller servicenivån i trafiken samt deltar i samordningen av trafik och markanvändning.
Populärt innehåll
Tillbaka Projektet Förnyande av Lv 180 Rävsundsbron och Hessundsbron: Den nya Rävsundsbron öppnas helt för trafik
Projektet Förnyande av Lv 180 Rävsundsbron och Hessundsbron: Den nya Rävsundsbron öppnas helt för trafik
Publicerad 30.10.2025 8.16
Den andra stora bron som ingått i projektet Förnyande av Lv 180 Rävsundsbron och Hessundsbron, Rävsundsbron, öppnas helt för trafikens bruk den 6 november 2025.
Den nya bron har tagits i bruk stegvis under oktober 2025 på grund av trafikledsarbeten i anslutning till landsväg 180. Först fick fotgängare och cyklister använda den nya bron, därefter styrdes trafiken mot S:t Karins på den nya bron. Torsdagen den 6 november 2025 kring klockan 9.00 tas även filen mot Pargas i bruk och den gamla bron tas ur bruk.
Ibruktagandet av den tekniskt mångsidiga bron är en slutlig kulmen på ett sällsynt infrastrukturprojekt
Rävsundsbron och Hessundsbron går längs Skärgårdsvägen, den enda landsvägsförbindelsen till Pargas och Åbolands skärgård. De nybyggda broarna har alltså en stor betydelse för områdets invånare, näringsliv och turism. Rävsundsbron får en ännu större betydelse med tanke på att de tekniker och byggsätt som använts på den knappt alls har använts i Finland. Till exempel snedkabelbroar av liknande storhet har byggts i Finland senast för cirka 25 år sedan.
”Den nya brons konstruktioner har utmanat infrastrukturbyggarens och -planerarens yrkesskicklighet på ett bra sätt och saknar motstycke i Finland. Installation av snedkablar kunde nästan kallas avgörande för denna generation av infrabyggare, så sällsynt är det i Finland. Jag vill tacka hela teamet, från planerare till byggare, samt allianspartnern Kreate för det väl genomförda projektet”, säger projektchef Saramaria Cowell från Trafikledsverket.
Målet med projektet var att bygga nya broar för att ersätta Rävsundsbron och Hessundsbron som nått slutet av sin livslängd, och samtidigt att stöda utvecklingen av näringslivet och markanvändningen i Pargas samt öka trafiksäkerheten och boendetrivseln.
”Vi höll den gamla Rävsundsbrons skick i åtanke under hela byggandet. Genom gott samarbete kunde vi bland annat samordna brobyggandet, den gamla brons behov och trafikens smidighet tillsammans med Pargas stad och näringsliv samt NTM-centralen i Egentliga Finland”, berömmer Cowell.
Den nya bron i siffror
Rävsundsbron är också betydande i siffror: till exempel göts drygt 18 500 kubikmeter betong och installerades drygt tre miljoner kilo armeringar. Den totala längden på snedkabelbrons konstruktion är 674,6 meter och dess längsta spännvidd är 265 meter – bron är Finlands längsta bro mätt i spännvidd. Det finns 76 snedkabelpar och den högsta pylonen stiger till 83 meter. Brons nyttobredd är större än den gamla brons: 16,25 meter. Detta möjliggör också en bredare och säkrare gång- och cykelled.
Arbeten i slutet av projektet 2025
Efter att den nya bron blivit klar rivs den nuvarande bron och brobanken. Den gamla bron börjar rivas genast när all trafik har dirigerats till den nya bron. Rivningsarbetet slutförs nästa vår på avsnittet ovanför farleden. Sedan fortsätter rivningen av den gamla banken och utförs bland annat finslipnings- och landskapsarbeten. Uppskattningen är att projektarbetena blir färdiga under hösten 2026.
Konsekvenserna av rivningen av den gamla Rävsundsbron för farleden
Farleden för småbåtar vid bron har varit stängd under byggarbetet. Den gamla Rävsundsbron rivs i början av året och under våren 2026, varvid farleden behöver en arbetsplattform för rivningsarbetet. Farleden öppnas den 30 april 2026. Farledens fria höjd stiger till 16 meter.
Mer information:
Projektchef Saramaria Cowell, Trafikledsverket, tfn 029 534 3342, [email protected]
Projektchef Timo Hirvasmaa, Kreate Oy, tfn 0400 627 461, [email protected]
Följ projektet:
Projektets webbplats: https://vayla.fi/sv/fornyande-av-lv-180-ravsundsbron-och-hessundsbron
Facebook: https://www.facebook.com/ravsundhessund/
Målet med projektet Förnyande av Lv 180 Rävsundsbron och Hessundsbron är att trygga att den enda landsvägsförbindelsen till Pargas och Åbolands skärgård bevaras och blir bättre än tidigare. Dessutom gör man det möjligt för den nationellt betydande industrin i området att ta i bruk allt större specialtransporter inom industrins transporter. Projektet stöder också utvecklingen av näringslivet och markanvändningen i Pargas samt främjar trafiksäkerheten och boendetrivseln. Kostnadskalkylen för projekthelheten är 128 miljoner euro.