-
Med projektet förbättrades Vasa hamns tillgänglighet, störningsfria sjötransporter tryggades samtidigt som det befintliga trafikledsnätet utvecklades för att motsvara näringslivets behov. Breddningen möjliggjorde också smidig trafikering av Ro-ro-fartyg på Vasa farled.
-
I projektet ingick muddrings- och deponeringsarbeten i anslutning till breddningen av farleden och hamnområdet samt säkerhetsanordningsarbeten i anslutning till märkningen av farleden. De smalaste ställena av farleden breddades till 140 meter. Muddringsvolymen var sammanlagt cirka 335 000 kubikmeter.
-
Muddringsarbetet inleddes i maj och projektet slutfördes före utgången av 2025.
-
Båtförare ombads iaktta särskild uppmärksamhet för att trygga säkerheten. När arbetet pågick ombads båtförare hålla ett säkerhetsavstånd på minst 150 meter till arbetsutrustningen.
-
Projektet hade gällande tillstånd som krävdes enligt vattenlagen. Miljökonsekvenserna följdes upp med hjälp av ett program för kontroll av vattendrag som hade godkänts av myndigheterna. I programmet ingick bland annat vattenprovtagning och uppföljning av grumligheten. Konsekvenser för fiskbeståndet och fiskenäringen följdes upp utifrån förfrågningar och uppgifter från kontroller.
-
Projektet genomfördes i samarbete med Trafikledsverket, Vasa stad och Vasa hamn (Kvarken Ports Ltd). Wasa Dredging Oy valdes till entreprenör.
-
Information om hur projektet framskred fanns på projektets webbplats: https://vayla.fi/sv/bredding-av-vasa-farled