Hoppa till innehåll

Vinterunderhållet av bannätet är ett samspel

Publicerad 28.10.2024 8.30

För att vinterunderhållet av järnvägarna ska lyckas, spelar samarbetet mellan Trafikledsverket, underhållsentreprenörerna, trafikstyrningen, järnvägsoperatörerna och meteorologerna en viktig roll. Man förbereder sig systematiskt för vintern på bannätet och verksamheten utvecklas kontinuerligt utifrån erfarenheter och respons. Målet är en så fungerande tågtrafik som möjligt.

Förra vintern var särskilt utmanande för järnvägsunderhållet, eftersom det fanns mycket snö. I största delen av Finland fick man ett permanent snötäcke redan i oktober och vintern fortsatte länge. Lärdomarna från den gångna säsongen har samlats in och vinterunderhållet har förberett sig för nya prövningar.

"Nyckelordet är samspel. Ett fungerande regionalt samarbete mellan olika aktörer har en nyckelroll för att vintersäsongen ska lyckas. Detta säkerställs genom att göra upp beredskapsplaner för olika utmaningar under vintersäsongen, berättar Teemu Poussu, chef för enheten för banunderhåll vid Trafikledsverket.

En gemensam grupp för vinterberedskap för olika järnvägsaktörer har varit verksam sedan år 2019. Gruppen styr alla aktörers (Trafikledsverket, Fintraffic Järnväg, trafikidkare) gemensamma beredskap inför vintern, följer upp hur vintersituationen fungerar samt bland annat identifierar olika utvecklingsbehov.

När det råder mycket utmanande vinterförhållanden fortsätter vi med förfarandet där man kan fatta snabba beslut för att ställa in arbeten eller minska på tågtrafiken. På så sätt säkerställs att olika aktörers resurser används för att klara av utmanande förhållanden", konstaterar Poussu.

Växeluppvärmning har lagts till på stambanan

Banans vinterunderhåll utvecklas kontinuerligt. Samarbetet mellan banunderhållet och de byggprojekt som fortsätter under vintersäsongen har till exempel intensifierats. Trafikledsverkets röjningstjänst hjälper å sin sida till att effektivisera återställandet efter mer omfattande störningssituationer, till exempel träd som faller på banan under en storm. Riskträd avlägsnas året runt längs banorna även för att förebygga problem med upplegor.

"Alla växeluppvärmningar i bannätet kontrolleras innan vintersäsongen börjar. Uppvärmningen har också utökats på stambanan norr om Tammerfors, vilket förbättrar stambanans funktionssäkerhet. Arbetet fortsätter ännu under vintersäsongen och även därefter", säger Poussu.

Snön avlägsnas maskinellt med hjälp av snöplogar, snöborstar och snöslungor. Dessutom använder vissa bangårdar snövagnar, i vilka snö samlas och transporteras till snötippar. Snöpatruller spelar också en viktig roll i kampen mot snö och is. De rengör växlarna med borstar och spadar.

”Meteorologerna vid Meteorologiska institutet har också en viktig roll. De använder till exempel förhandslarm och lägesrapporter för underhållsorganisationen. Även denna verksamhet utvecklas i samarbete och testanvändningen omfattar nu bland annat långsiktiga prognoser samt automatiserade vindvarningar per banavsnitt", berättar Poussu.

Mer information:

Teemu Poussu, enhetschef för banunderhåll, Trafikledsverket
tfn 029 534 3974
[email protected]

Läs mer:

Kundupplevelserna ger riktlinjer för kommande vinteråtgärder
Vinterunderhåll av bannätet
Underhåll av plattformsområden
Snöröjning vid plankorsning: Tips för underhållsaktörer (på finska)

Bilagor