Hoppa till innehåll

Vinterns snöstormar inverkade särskilt på landsvägstrafiken – på järnvägarna och till sjöss löpte trafiken bättre än året innan

Publicerad 20.4.2012

Vintern 2011–2012 var medeltemperaturen något högre och snömängden större än normalt. Vädret varierade mycket mellan landets olika delar och under olika månader. December var mycket varm och regnig. På landsvägarna var den gångna vintern besvärligare än året innan på grund av det växlande vädret. På järnvägarna och till sjöss löpte trafiken bättre än föregående vinter.

Till sjöss var vintern betydligt lättare än de två föregående åren och det förekom inga särskilda problem i vintersjöfarten förutom några situationer där vinden orsakade ispress. Assistansverksamheten i Bottniska viken och Bottenviken förlöpte smidigt i utmärkt samarbete med de svenska isbrytarna. Liksom ofta är fallet under mildare vintrar, packade sig isarna kraftigt längst inne i Bottenviken, så där har funnits och finns ännu behov av assistans. I Finska viken var isläget lätt hela vintern och assistans behövdes närmast bara från Helsingfors österut. 

I motsats till de två föregående vintrarna, inverkade inte vintern på förbindelsefartygstrafiken i skärgården, varför man kunde vänta sig en lättare menföressituation för förbindelsetrafiken i skärgården.

Snöröjningsplanerna förbättrade driftssäkerheten på järnvägarna

Trafiken på järnvägarna förlöpte relativt bra och vintern orsakade bara enstaka problem. Stormarna Hannu och Tapani orsakade i december betydande trafikavbrott särskilt i Västra Finland och försvårade tågtrafiken också på andra håll i Finland.

Snöröjningsplanerna, som man utformat i ett samarbete på bred bas och som togs i bruk före vintern, förbättrade märkbart driftssäkerheten i trafiken. Underhållet av växlarna förbättrades genom att man fortsatte att installera snöborstar i olika delar av bannätet. Det lönar sig definitivt att också i fortsättningen utveckla planeringen av snöröjningen och dess utrustning.

Tjälläget i bannätet är för tillfället normalt, eftersom vintern kom sent i gång och tjälen därför inte hunnit gå för djupt. Tjälrestriktioner utfärdas i år på uppskattningsvis 150 bankilometer.

Det växlande vädret utgjorde en utmaning för underhållet av landsvägarna

På landsvägarna skiftade vintern 2011–2012 både i fråga om tid och om område, eftersom de lokala variationerna i väderleken var stora i hela landet och under hela vintern: det kom mycket snö och kölden var tidvis sträng, vilket ledde till frosthalka. Överallt utom på sydkusten orsakade det milda vädret i december svårigheter, vilket kan utläsas av den stora åtgången på sand och salt.  

Det skedde ett antal trafikolyckor i de svåra väderförhållandena. Under den gångna vintern härjade flera snöstormar, varav de värsta var det ymniga snöfallet i huvudstadsregionen 3.2 och det lokala häftiga snöfallet i Tammerforsregionen 2.4. Under dessa förekom några allvarliga kedjekrockar. Under december-februari ökade antalet personskador och dödsfall i trafiken en aning jämfört med åren innan.


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv