Hoppa till innehåll

Vintern har lämnat spår på trafiklederna – svår tjällossning endast på landsvägarna i norr

Publicerad 22.3.2012

På järnvägarna väntas tjälskadorna bli klart mindre än våren innan. På landsvägarna väntas tjällossningen bli svår endast i norr, annanstans lindrigare än normalt, även om skador i beläggningen förekommer allmänt. – För skärgårdstrafikens del har vintern varit lätt och man har inte behövt specialarrangemang.

Kölden påverkar trafikslagen på lite olika sätt. Den snabba järnvägstrafiken ställer betydligt hårdare krav på banans skick än trafiken på landsvägarna. I skärgårdstrafiken kan kölden försvåra eller förhindra det traditionella färdsättet.

Normal tjällossningsvår att vänta på järnvägarna

Tjälens inverkan på bannätet väntas i vår bli klart lindrigare än året innan. Enligt dagens prognos kommer det ändå att utfärdas hastighetsbegränsningar på nästan 200 bankilometer. Tjälskadorna har uppstått klart senare än under tidigare vintrar p.g.a. den milda förvintern. I vilken omfattning man måste utfärda hastighetsbegränsningar kommer sist och slutligen att bero på vädret under resten av vintersäsongen.

Tjälproblemen uppstår på samma ställen som under tidigare år. Trafikverket strävar efter att minska inverkan på trafiken genom att inspektera och följa med tjälläget i samarbete med entreprenörerna för drift och underhåll och VR. Entreprenörerna följer hela tiden med hur tjälläget förändras och vidtar samtidigt sådana åtgärder som minimerar tjälskadorna för att man inte ska behöva införa hastighetsbegränsningar. Det pågående banprojektet Seinäjoki-Uleåborg kommer i takt med att projektet framskrider att minska behovet av hastighetsbegränsningar, som antagligen inte alls behövs mera då projektet färdigställts.

Lindrigare tjällossning än normalt på landsvägarna i största delen av landet

När vägkonstruktionerna fryser till påverkar detta i kombination med tjälen mest gamla obyggda eller dåligt byggda vägar. Vid tjällossningen kan vägkonstruktionen eller ytan mjukas upp och vägens bärighet minska.

Enligt prognosen blir tjällossningen i största delen av landet lindrigare än normalt eller normal, svårare än normalt blir den endast i Lappland. Köldperioden satte in relativt sent och vägkropparna frös snabbt till, så att tjälen inte hann samla vatten i dem. Grundvattnet låg på en normal nivå, utom i Lappland där den var lite högre än normalt.

Vädret och hur våren framskrider påverkar på ett avgörande sätt tjällossningen. Torrt och soligt väder med nattköld håller också en påbörjande tjällossning under kontroll. I fjol var omständigheterna fördelaktiga och tjälskadorna ovanligt få.

Viktbegränsningarna som beror på tjällossningen varierar från år till år och berör i allmänhet 600–2000 kilometer. I fjol berörde begränsningarna endast 770 km. Det finns mest sådana vägar som är utsatta för tjälskador i landets mellersta delar, där det finns många grusvägar och marken och terrängen är sårbara.

Även om vintern varit rätt så kall också i söder så har tjälen inte hunnit tränga djupt ned. Man kan anta att det inte kommer att förekomma så mycket ojämnheter och sprickor orsakade av tjällyftningen som våren innan. Men sprickor och gropar kommer nog att förekomma allmänt, särskilt på de livligt trafikerade vägarna i söder. Den kalla vintern och den våta senhösten därförinnan i kombination med trafikslitaget har brutit upp beläggningen på svaga ställen.

Det har samlats ovanligt mycket snö längs vägkanterna i vissa delar av landet. Beroende på hur våren framskrider kan smältvattnet rinna ut på vägen och mjuka upp grusvägarnas yta eller på annat sätt orsaka problem för trafiken. Den kalla vägkroppen håller vägtrummorna frusna, vilket får vattnet att söka sig andra rutter. Det finns många korsningar för enskilda vägar, där ett privat väglag ansvarar för att vägtrummorna hålls öppna.

Isläget har varit problemfritt för skärgårdens förbindelsefartyg

Till skillnad från de två föregående åren har den gångna vintern inte påverkat förbindelsefartygstrafiken. Man har kunnat sköta trafiken med förbindelsefartygen på alla rutter, även om vissa holmar lämnats utanför trafiken på sådana områden där invånarna önskat upprätthålla privata isvägar. Islossningen har börjat och stora områden har öppet vatten, vilket innebär att menförestiden kommer att bli lätt för trafiken.
 


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv