Hoppa till innehåll

Vinterbegränsningar på vägarna samtidigt med övergången till vintertid

Publicerad 17.10.2013

De sänkta hastighetsbegränsningarna som gäller under vintern och den mörka årstiden träder i kraft nästa vecka, senast 25 oktober i hela landet.  På detta sätt vill man minska risken för olyckor som skulle fördubblas under den mörka tiden och mångdubblas vid halka jämfört med läget i dagsljus på isfria vägar. Utsläppen och bullret minskar också.


Vecka 43 sänks hastighetsbegränsningarna på totalt omkring 8700 kilometer. De sänkta hastighetsbegränsningarna är i kraft ända till våren, tills man återgår till sommarbegränsningarna  i och med att körförhållandena förbättras. 
På motorvägarna är den högsta tillåtna vinterhastigheten 100 km/h och på största delen av de övriga landsvägarna 80 km/h. Begränsningen 100 km/h bibehålls på en del av Norra Finlands vägar med liten trafik och t.ex. på sådana vägar i Södra och Mellersta Finland där körriktningarna åtskiljts med ett mitträcke. På motorvägssträckor där hastighetsbegränsningarna varierar enligt vädret och väglaget är den högsta tillåtna hastigheten 100 km/h från början av november till slutet av februari. Från början av mars kan man övergå till en hastighetsbegränsning på 120 km/h under den ljusa tiden då vädret och väglaget tillåter det.

Hastighetsbegränsningen sänks till 80 km/h på cirka 7900 vägkilometer.  Motorvägarnas vinterbegränsning 100 km/h berör omkring 520 kilometer. Begränsningar som varierar enligt vädret och väglaget förekommer på omkring 370 vägkilometer. Begränsningen 80 km/h sänks därtill under vintern till 70 km/h på nästan 260 km vägar med livlig tung trafik och bebyggelse längs vägen. På vissa enskilda vägavsnitt sänks hastighetsbegränsningen från 80 km/h till 60 km/h vintertid.  Totalt finns det omkring 7890 km landsväg i Finland.

Trafikantenkäterna visar att fyra av fem förare anser att hastighetsbegränsningarna vintertid och under den mörka tiden är lämpliga.

Tack vare vinterbegränsningarna räddas uppskattningsvis 15 människoliv och 50 personer undgår att skadas i trafiken. De sänkta begränsningarna har också andra fördelar. Bränsleförbrukningen och utsläppen minskar, liksom även däckbullret och beläggningsslitaget.

Vid dåligt väglag lönar det sig att köra ännu saktare än det tillåtna

Vid dåligt väglag är det skäl att sänka körhastigheten t.o.m. betydligt lägre än det som hastighetsbegränsningarna tillåter. Redan i trafikreglerna förpliktas föraren att beakta flera olika faktorer som påverkar både den egna och de andra trafikanternas säkerhet. En lägre hastighet ger mera tid att reagera rätt i överraskande situationer och förkortar bromssträckan t.ex. då en älg springer ut på vägen.

Trafikantinformation i realtid, såsom väglagsprognoser och information om vägvädret, finns på ingångssidan till Trafikverkets webbtjänst.
 


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv