Hoppa till innehåll

Vi ger inte avkall på den dagliga driften och underhållet av trafikleder och trafiktjänster

Publicerad 30.9.2013

Trafikverkets Bastrafikledshållningsplan 2013 - 2017 ger bakgrunden till den nya indelningen i daglig drift och underhåll, periodiskt underhåll, trafiktjänster och förbättring. Med hjälp av förändringen vill man tydligare än hittills beskriva vad finansieringen används till samt stöda riktlinjerna för trafikledshållningen.

Avsikten är också att utmana olika parter att fundera över vad allt som man borde och vad som är möjligt att åstadkomma med den miljard som finns för bastrafikledshållning. Många saker, såsom snöplogning, kan inte underställas prövning.

I våras bestämde regeringen i sitt rambeslut att man från och med år 2016 flyttar 100 miljoner euro årligen från stora trafikledsinvesteringar till bastrafikledshållning. Bakom den nya planen finns finansieringsunderskottet, som fortfarande är ett problem: vad låter man bli att göra när kostnadsnivån stiger årligen med 3-4 procent och köpkraften för den cirka en miljard stora finansieringen av bastrafikledshållningen sjunker med 150 miljoner under regeringsperioden.

Målet är att den sänkta köpkraften orsakar så lite olägenhet som möjligt. Den viktigaste riktlinjen i planen gäller därför att bevara nivån på trafiktjänsterna och den dagliga driften och underhållet: man vill trygga trafiksäkerheten och funktionsdugligheten. Däremot måste man ge avkall på det periodiska underhållet av vägnätet. I praktiken betyder detta att reparationsskulden och livscykelkostnaderna ökar.

Med en särskild finansiering genomför man ett projektpaket som omfattar markanvändning, boende och trafik inom de fyra största stadsregionerna, effektiverar transportsystemet för råvirke, reparerar tjälfarliga och svaga ställen på huvudbanorna, förnyar trafikstyrningssystemen samt genomför de åtgärder som den tunga materielens massor och dimensioner förutsätter.

Resorna och transporterna kommer också i fortsättningen att löpa relativt bra på vägnätets huvudleder, men på annat håll försämras situationen. Servicenivån sjunker särskilt på det belagda, måttligt trafikerade vägnätet, men också i större omfattning på vägnätet av lägre klass. På järnvägarna och inom sjötrafiken hålls situationen så gott som oförändrad.

Mirja Noukka
NTM-direktör

Trafikverkets NTM-direktör Mirja Noukka ansvarar för trafikärendena inom regionförvaltningen. Noukka kom till Vägverket för 21 år sedan som sommarpraktikant och har sedan dess arbetat med olika uppgifter inom trafikförvaltningen. Hon är till utbildningen diplomingenjör och ekonomie magister. 


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv