Var i Finland var man mest nöjd med vinterunderhållet av vägarna – och var förbättrades mest?

Publicerad 20.5.2025 16.00

Trafikledsverket utredde igen med en undersökning av trafikanters nöjdhet var i Finland de nöjdaste trafikanterna fanns under förra vintern och var trafikanternas nöjdhet förbättrades mest. Dessutom framgick det av undersökningen inom vilken NTM-centrals område den tunga trafikens nöjdhet förbättrades mest. Undersökningen ger värdefull information till såväl entreprenörer som Trafikledsverket och möjliggör utveckling av verksamheten.

På basis av responsenkäten utredde Trafikledsverket vilka underhållsentreprenader för landsvägar som lyckades bäst med service för väganvändarna och vilka som förbättrade kundnöjdheten mest under förra vintern. Underhållsentreprenaderna indelas i mycket krävande och krävande entreprenader samt basentreprenader. Undersökningsresultaten utnyttjas bland annat i incitamenten för entreprenader och i utvecklingen av verksamheten.

Trafikledsverket fastställer en viss servicenivå för vinterunderhållet av landsvägarna. NTM-centralernas ansvarsområden för trafik och infrastruktur ansvarar för genomförandet av nivån i egenskap av beställare av vägunderhåll. Trafikansvarsområdena för NTM-centralerna som ansvarar för den regionala väghållningen konkurrensutsätter underhållsentreprenaderna för landsvägarna med kvalitetskrav. Det finns 79 entreprenader och tjänsteleverantörerna ansvarar i allmänhet för dem under en avtalsperiod på cirka fem år. 

Väganvändarna var nöjdast med vinterunderhållet på följande entreprenadområden:

Mycket krävande underhållsentreprenader i Esbo (YIT Road Oy), krävande underhållsentreprenader i Kotka (YIT Road Oy) och Raseborg (Terranor Oy) samt basentreprenader i Lundo (YIT Road Oy), Kangasala (Destia Ab) och Loimaa (YIT Road Oy).

Väganvändarnas nöjdhet med vinterunderhållet hade förbättrats mest i följande entreprenader:

Mycket krävande underhållsentreprenader i Reso (Destia Ab), krävande underhållsentreprenader i Salo (YIT Road Oy) och Kotka (YIT Road Oy) samt basentreprenader i Lundo (YIT Road Oy), Virdois (Pimara Oy) och Keuru (Terranor Oy).

NTM-centralen som mest förbättrat den tunga trafikens nöjdhet med vinterunderhållet av landsvägarna:

NTM-centralen i Egentliga Finland (Entreprenörer YIT Road Oy och Destia Ab)

Entreprenörerna kan påverka väganvändarnas nöjdhet

Till vinterunderhållet av vägarna hör till exempel snöröjning, halkbekämpning och utjämning av hårdpackad snö och is. Underhållsentreprenaderna är inte likadana sinsemellan, utan det finns skillnader i områdena och väderförhållandena.

Entreprenörerna kan påverka kundernas, dvs. väganvändarnas, nöjdhet genom sitt arbete. Till exempel har valet av entreprenadens personal, arbetsmaskiner och arbetsanordningar, arbetssätten, prognostiseringen av väderförhållandena, tidsplaneringen av åtgärderna och utnyttjandet av områdeskännedomen en stor roll för att entreprenörernas arbete ska lyckas.

”Förra vintern var mycket varierande på olika håll i Finland och flera avvikande väglagsvariationer utmanade entreprenörerna särskilt i Norra Finland. Som helhet kan man vara nöjd med resultatet, men regionalt finns det utrymme för förbättringar i vinterunderhållet”, konstaterar Jarkko Pirinen, sakkunnig inom underhåll av landsvägarna vid Trafikledsverket.

Mer information:

Jarkko Pirinen, sakkunnig inom underhåll av landsvägar
tfn 029 534 3339, [email protected]

NTM-centralerna ger områdesspecifik information. Gå till NTM-centralernas webbplats.

Se även:

Närmare resultat på entreprenadnivå från undersökningen om trafikantnöjdhet (zip-mapp, på finska)

Mer information om vinterunderhållet av vägarna och vinterunderhållsklasserna finns på kartan

Entreprenörer för underhåll av landsvägar 1.10.2024–1.10.2025 (PDF, på finska)