Vägmarkeringsarbetet har inletts - tre tips att komma ihåg
Publicerad 27.5.2021 8.39

Enligt dagens uppskattning utförs cirka 2 500 kilometer beläggningsarbeten på landsvägarna i år. Vägmarkeringarna för nya beläggningar blir i regel färdiga senast 2–3 veckor efter att beläggningsarbetet har slutförts.
Utöver platser med ny beläggning iståndsätts omfattande gamla vägmarkeringar som slitits efter vintersäsongen under sommarsäsongen. För huvudvägnätets del repareras vägmarkeringarna årligen senast före utgången av augusti. Vägmarkeringarna på det övriga vägnätet står klara senast i slutet av september före den mörkaste årstiden. Dessutom strävar man efter att iståndsätta övergångsställen och förlängningar av cykelvägar före skolstarten. Vägmarkeringar som syns bättre förbättrar trafiksäkerheten.
Vägmarkeringarna i längdriktning iståndsätts med rörliga maskiner. Mindre märkningsarbeten, såsom pilar och övergångsställen, har till största delen gjorts för hand. I framtiden kommer Trafikledsverket att öka det maskinella arbetet både vad gäller mindre markeringar som i skapandet av vibrerande räfflor för att främja säkerheten och göra arbetet mer effektivt.
Kom ihåg dessa tre saker när du möter en vägmarkeringsarbetsplats
1. Följ hastighetsbegränsningarna
Vid beläggningsplatser ska du beakta de sänkta hastighetsbegränsningarna som används tills vägmärkningarna och andra åtgärder under beläggningsarbetena är färdiga.
De sänkta hastighetsbegränsningarna gäller i allmänhet beläggningsplatser. Iståndsättning av gamla vägmarkeringar utförs också på sådana områden där hastighetsbegränsningarna inte har sänkts.
2. Beakta arbetstagarna
Vägmarkeringsarbeten är arbeten som medför särskild fara för arbetstagarna och de utförs ofta på en körbana som inte är stängd för trafik. Därför lönar det sig för bilister att komma ihåg säkerhetsavstånden när de passerar vägmärkningsbilar, -maskiner och -arbetsplatser. Vägmarkeringsarbetet kan tillfälligt bromsa upp trafiken, men slutresultatet är en väg vars vägmarkeringar syns bättre.
3. Kör inte över en våt markering
Ute på vägen lönar det sig att beakta att man varnar för vägmarkeringsfärg med skummoln. Skummet berättar att vägmärkningen ännu är våt och att det inte lönar sig att köra över den. Att korsa den våta mållinjen smutsar ner både vägens linjedragning och fordonet.
På huvudvägnätet korrigeras vägmärkningarna med massa och den nya markeringen kan köras över om några minuter. En färsk mindre markering skyddas maskinellt genom att använda arbetsmaskinen och den efterföljande kollisionsdämparen som befinner sig ovanpå markeringen medan den torkar. Vid mindre markeringsarbeten som utförs till fots skyddas den färska märkningen med spärrkoner.
Mer utrymme för cyklister i räfflorna
I samband med vägmärkningsarbetena vid beläggningsobjekten görs ofta också vibrerande räfflor. Vibrerande räfflor görs främst på breda livligt trafikerade vägavsnitt. Under de kommande åren minskar dock räfflorna vid vägkanterna, eftersom man på basis av den nya planeringsanvisningen lämnar minst 20 cm mer utrymme på den belagda vägrenen än tidigare. Sålunda ska minst 75 cm lämnas mellan de vibrerande räfflorna och grusrenen, om det inte finns en gång- och cykelväg på vägsträckan. Syftet med lösningen är att förbättra särskilt cyklisternas möjligheter att röra sig.
Arbetet med spärrlinjerna och förlängningarna av cykelvägarna framskrider under övergångsperioden
I och med vägtrafiklagen som trädde i kraft den 1 juni i fjol markeras numera alla spärrlinjer och -områden med vit färg. Övergångsperioden i anslutning till färgförändringen i spärrlinjerna och -områdena sträcker sig till sommaren 2023. Däremot ska förlängningen av cykelvägar märkas ut enligt den nya lagen senast den 1 juni 2022. I praktiken ska ändringarna i huvudsak göras senast under denna arbetsperiod.
Förlängningen av cykelvägen märks ut enligt den nya vägtrafiklagen endast om väjningsplikt med vägmärke har påvisats för trafiken på körbanan. På så sätt är det lättare för cyklister att se på vägmarkeringen om de har väjningsplikt när de korsar en väg eller inte. I praktiken ändras de nuvarande förlängningarna av cykelvägen till övergångsställen om de korsar en väg med förkörsrätt.
På landsvägsnätet har man redan i fjol berömvärt märkt ut fortsättningarna på cykelvägarna enligt den nya lagen. När väganvändarna rör sig ska de dock förbereda sig på att det kan finnas markeringar på vägnätet enligt båden den nya och den gamla vägtrafiklagen.
Vägmarkeringarna för landsvägarna skaffas i tio serviceavtal. Av dessa konkurrensutsattes tre, Södra Österbottens avtal och två avtal i Nyland, på nytt i år. I år arbetar Cleanosol Oy, Hot Mix Oy och Skanska Industrial Solutions Oy inom vägmärkningsavtalen för landsvägar.
Mer information
Ossi Saarinen
Sakkunnig på vägunderhåll
Trafikledsverket
tfn 029 534 3297
[email protected]
Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv