Hoppa till innehåll

Väg- och järnvägsobjekten i tilläggsbudgeten (25 M€) har fastställts

Publicerad 14.11.2013

I tilläggsbudgeten som riksdagen godkänt för 2013 beviljades ytterligare 25 miljoner euro för bastrafikledshållningen. Målet med tilläggsfinansieringen är att främja sysselsättningen samt att förbättra näringslivets verksamhetsförutsättningar och den ekonomiska tillväxten genom att tidigarelägga förbättrandet av vägar, järnvägar och broar.

Av tilläggsfinansieringen anslås 18,0 M€ för väghållning och 7,0 M€ för banhållning.

Huvudvikten ligger på att eliminera de akuta problemen i fråga om underhållet och skicket på landsvägar och järnvägar. Tyngdpunkten ligger på att förbättra de viktigaste huvudlederna för den tunga trafiken och exportindustrin samt transportkapaciteten på dem. Genom att förbättra enskilda problematiska ställen eller avsnitt kan man höja resornas och transporternas servicenivå och effektivitet samt förbättra punktligheten och trafiksäkerheten.

Objekten finns runt om i landet och vid Trafikverket har man valt ut dem enligt hur brådskande och genomförbara de är, så att man ska kunna utföra projekten huvudsakligen under 2014. För vägprojektens del har NTM-centralerna, som har en pågående dialog på sina egna områden, deltagit i urvalet av objekten.

Objekt i tilläggsbudgeten för att stöda tillväxt och sysselsättning

Allokering av finansieringen

  Finansiering (M€) Sysselsättnings-
effekt(årsverken)
Banunderhåll 7,0 105
  -  Reparation av växlar i dåligt skick 3,5 52
  -  Broar och kulvertar i riskzonen 3,5 53
     
Drift och underhåll av landsvägar 13,4 201
  -  Förbättring av beläggningarnas skick 10,7 161
  -  Reparation av broar 2,7 40
     
Små investeringar på landsvägar 4,6 60
  -  Projekt som stöder näringslivet 2,1 27
  -  Förbättring av förutsättningarna för gång- och cykeltrafiken 2,5 33
     
TOTALT 25,0 M€ 366 årsverken

 

Banunderhåll (7,0 M€)

Med hjälp av reparations- och investeringsobjekten för järnvägarna underlättar man verksam-hetsförutsättningarna för näringslivet och transitotrafiken och skapar en grund för att förbättra skicket på järnvägarna, effektivera trafiken och minska risken för trafikstörningar.

Reparation av växlar i dåligt skick (3,5 M€)
Åtgärderna inriktas huvudsakligen på att förnya växlarna i dåligt skick på Helsingfors bangård samt på banavsnitten Kumo–Björneborg och Uleåborg–Kontiomäki. Växlar i dåligt skick utgör en säkerhetsrisk.

Broar och kulvertar i riskzonen (3,5 M€)
Broarna i riskzonen, i synnerhet stålbroarna, börjar vara i slutet av sin livscykel och om de inte åtgärdas, innebär deras skick att begränsningar måste utfärdas för tågtrafiken. Flera av broarna måste repareras innan banavsnittet elektrifieras, t.ex. på banavsnittet Ylivieska–Idensalmi. Också på banan till Brahestads hamn repareras broar.

Drift och underhåll av landsvägar (13,4 M€)

Tilläggsfinansieringen för landsvägarna inriktas på att förbättra verksamhetsförutsättningarna för näringslivet och trafiksäkerheten. Då beläggningarna repareras ligger tyngdpunkten på att reparera skador i konstruktionerna, vilket också på lång sikt förbättrar vägnätets hållbarhet.

Förbättring av beläggningarnas skick (10,7 M€)
Åtgärderna i paketet som omfattar drift och underhåll av landsvägarna inriktas främst på de liv-ligt trafikerade riksvägarna, för att man ska uppnå så stora trafikmässiga effekter som möjligt. Därtill förbättrar man i viss utsträckning stam-, region- och förbindelsevägar samt vissa tätorts-objekt som är viktiga för näringslivet.

Med hjälp av programmet beläggs cirka 100 km väg och repareras konstruktionerna delvis. Programmet innehåller mera reparation av konstruktionerna än ett normalt beläggningsprogram, vilket är av betydelse för den tunga trafiken och skapar en grund för vägarnas långsiktiga hållbarhet. Därutöver saknar vissa riksvägar det sista lagret beläggning och genom att detta ut-förs kan man försäkra sig om att konstruktionerna bevaras.

Reparation av broar (2,7 M€)
Finansieringen för broarna inriktas på att reparera enskilda broar (3 stycken). Vid valet priorite-rades sysselsättningseffekten samt hur verksamhetsförutsättningarna för näringslivet förbättras.

Små investeringar på landsvägar (4,6 M€)

I helheten 'små investeringar på landvägar' ingår de egna investeringarna som valts inom NTM-centralernas områden och vilka stöder näringslivets verksamhetsförutsättningar. Projekten har valts i samarbete med de övriga aktörerna i området (kommunerna, landskapsförbunden). Ofta innehåller projekten också en finansieringsandel av någon icke-statlig part, t.ex. en kommun el-ler ett företag.

Projekt som stöder näringslivet (2,7 M€)
För att stöda näringslivets verksamhetsförutsättningar införs väg- och anslutningsarrangemang till följd av ändrad markanvändning. Förbättringen av Kujala anslutning i Lahtis underlättar ge-nomfarten för den tunga trafiken från logistikområdet till landsväg 312 och förbättrar trafiksäker-heten i anslutningen. Trafikarrangemangen vid Turistcentret Himos möjliggör en utveckling av den lokala turistverksamheten, där ny företagsverksamhet och nya arbetsplatser håller på att etableras. Förbättringen av Pylälöntie anslutning i Urjala stöder näringslivets utveckling i området och förbättrar samtidigt trafiksäkerheten på riksväg 9.

Förbättring av förutsättningarna för gång- och cykeltrafiken (2,5 M€)
Genom att förbättra förutsättningarna för gång- och cykeltrafiken i stadsregioner med hjälp av ändamålsenliga trafikarrangemang kan effektiviteten i hela trafiksystemet förbättras, vilket också inverkar på näringslivets verksamhet. Det byggs gång- och cykelvägar på sådana ställen där den tunga trafiken är ett problem för framkomligheten och där arrangemangen för gång- och cykeltrafiken också underlättar förhållandena för den tunga trafiken, samt vid vissa objekt i stadsregionerna i samarbete med städerna.
 

Objekten i åtgärdspaketet

Banunderhåll Beräknad
kostnad (1000€)
Motivering/
samhällseffekt
Reparation av växlar i dåligt skick    
Helsingfors bangård 1200 punktlighet
Kumo–Björneborg 1000 tung trafik
Uleåborg-Kontiomäki 1300 tung trafik
Broar och kulvertar i riskzonen    
Soiniemi järnvägsbro 1500 industri
Pattijoki järnvägsbro 1200 tung trafik, hamnförbindelse
Luupuenjoki järnvägsbro 200 tung trafik, bör göras före elektrifiering
Lapinsalmi järnvägsbro 200 tung trafik, bör göras före elektrifiering
Ryönänjoki järnvägsbro 200 tung trafik, bör göras före elektrifiering
Tikkalansalmi järnvägsbro 200 tung trafik, bör göras före elektrifiering
TOTALT 7000  

 

Drift och underhåll av landsvägar Beräknad
kostnad
(1000€)
Motivering/
samhällseffekt
Förbättring av beläggningarnas skick    
Riksväg 6, Forsby–Kouvola 2500
(Nyland 1000, Sydostra Finland 1500)
 vägkonstruktion, trafiksäkerhet
Riksväg 1, Pemar-Muurla 2000 vägkonstruktion, trafiksäkerhet
Riksväg 4, Haaranlahti-Kiviniemi 2000 vägkonstruktion, trafiksäkerhet
Beläggningsprojekt i tätortsområden 2500
(Sydösterbotten)
överlåts till kommunerna
Riksväg 6, Puukari-Maaselkä 700 trafikmängd
Ombyggnad av stam-, region- och förbindelsevägar 1000
(Nyland 700,
Birkaland 300)
bevarande av vägnätet, säkerhet, framkomlighet och bevarande av egendom
Reparation av broar    
Bron över Ounasjokisundet 1000 bärighetsproblem, begränsar trafiken
Broar över Kyro älv, riksväg 8 700 trafikmängd, brokonstruktionerna bevaras
Broarna längs sträckan Mänttä-Vilppula 1000 trafikmängd, brokonstruktionerna bevaras
TOTALT 13 400  

 

Små investeringar på landsvägar Beräknad kostnad (1000€) Motivering/
samhällseffekt
Projekt som stöder näringslivet    
Landsväg 312, anslutningen vid Kujala logistikområde, Lahtis 600 samprojekt med staden, stöd till näringslivet
Väg- och anslutningsarrangemang vid Turistcentret Himos 1050 samprojekt med staden, utvecklande av turistverksamheten
Riksväg 9, förbättrande av Pylälöntie anslutning, Urjala 500 samprojekt med staden, stöd till näringslivet
Förbättring av förutsättningarna för gång- och cykeltrafiken    
Gång- och cykelvägar, 3 st. i Muurame, Keuru och Jyväskylä 650 samprojekt med staden
Landsväg 5490, gång- och cykelväg i Kurkimäki, Kuopio 900 samprojekt med staden
Landsväg 920, förlängning av gång- och cykelvägen i Ajos, Kemi 900 trafiksäkerhet
TOTALT 4600  

 


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv