Hoppa till innehåll

Väg- och banarbeten hör sommaren till

Publicerad 16.6.2011

Under sommaren sätts trafiklederna i stånd på olika håll i Finland: nya leder byggs, landsvägar får ny beläggning och järnvägsnätet förbättras. Även om man strävar efter att minimera såväl väg- som banarbetenas inverkan på person- och godstrafiken så kan inte förseningar och störningar helt undvikas.

På omkring 3000 kilometer förnyas landsvägarnas beläggning under sommaren. Priset på bitumen avgör hur många kilometer det slutligen blir, eftersom bitumen framställs av råolja och priset fluktuerar enligt marknadspriset på råolja. Det används årligen omkring 140 miljoner euro för att förnya beläggningen och samtidigt förbättra vägkonstruktionen.

Trafikverket använder år 2011 omkring 150 miljoner euro för att förbättra järnvägsnätet och 230 miljoner för att utveckla det.

Kör försiktigt vid vägarbetena!

Man strävar efter att passa in beläggningsarbetena så att de orsakar minsta möjliga olägenhet för trafikanterna. Helt och hållet kan man ändå inte undgå störningar. Då ett vägarbete försenar resan är det bra att minnas att arbetet görs för att man så snart som möjligt ska kunna ta i bruk en ny, säker och så högklassig beläggning som möjligt. Det tar också tid för beläggningen att svalna.

Det är bra att beväpna sig med tålamod och vara vaksam då man passerar ett vägarbete så att trafiken ska löpa så säkert och smidigt som möjligt både för trafikanternas och vägarbetarnas del. Beläggningsarbetarna utför sitt arbete under farliga omständigheter mitt i trafiken och därför är det särskilt viktigt att vara vaksam och följa hastighetsbegränsningarna. Hänsynsfullhet nyttar både trafikanterna och vägarbetarna.

En ny beläggning och nya vägmarkeringar kan vara hala, särskilt vid regn. Arbetet kan vara på hälft även om arbetsmaskinerna inte hela tiden finns på vägbygget. Om t.ex. fyllningen av vägrenen eller vägmarkeringarna saknas, så sänks hastigheten av säkerhetsskäl tills arbetena färdigställts. För att bilisterna inte ska köra på den nya vägmarkeringen märks den ut med skum eller plastkäglor.
Vägprojekt på gång runt om i landet

Genom noggrann planering och tidsinpassning strävar man efter att minimera olägenheterna som vägprojekten medför för trafiken. På vissa vägavsnitt är det ändå skäl att bereda sig på förseningar.

I södra Finland medför bl.a. vägförbättringsarbetena på Tavastehusleden och på Ring III i Vanda störningar i trafiken på sommaren. I Esbo fortsätter arbetena på Ring I åtminstone till årets slut. Arbetena i centrum av Nyslott och på Joensuu ringväg påverkar också trafiken. Andra stora vägbyggen är riksväg 4 från Lusi till Vaajakoski, som är i slutskedet, och riksväg 5 från Lusi till S:t Michel, riksväg 6 från Joutseno till Imatra samt stamväg 51 från Kyrkslätt till Stensvik.

Vägtrafiken påverkas mer än tågtrafiken av Ringbanans arbeten

Byggandet av Ringbanan syns och märks på flera ställen längs banan. T.ex. entreprenadarbetena vid tunnelöppningen vid Helsingfors-Vanda flygplats medför trafik till vägbygget, vilket märks på Björkbyleden och i Vinikby och föranleder olika trafikarrangemang i Vanda gatunät. Verkningarna kan bl.a. sträcka sig till Gamla Nurmijärvivägen och Tavastehusvägen i Kivistö.

Vandaforsens station renoveras för att motsvara standarden för stationerna på Ringbanan. Arbetena föranleder undantagsarrangemang för stationens gångförbindelser, men påverkar inte tågtrafiken. Tågtrafiken påverkas endast av byggandet av Björkby järnvägskorsningsbro, men verkningarna är obetydliga och begränsas till nattetid.

Banarbeten runt om i Finland

De viktigaste banarbetena pågår på banavsnitten Seinäjoki–Uleåborg och Torneå–Kolari, och de påverkar också trafiken.  Andra stora projekt i huvudstadsregionen förutom Ringbanan är Ilmala depå och bangårdsområdet i Mellersta Böle. De påverkar trafiken i någon mån, närmast under veckosluten och nattetid.

På kustbanan på avsnittet mellan Karis och Salo utförs förstärkningar av mjuk mark under veckosluten, vilket innebär att  en del av tågturerna mellan Helsingfors och Åbo ersätts med bussar.

I sommar avskaffas plankorsningarna på många ställen i östra Finland, bl.a. på Savolaxbanans avsnitt mellan S:t Michel och Haukivuori och söder om Suonenjoki. Under veckosluten förekommer det, i samband med broarbetena, avbrott i trafiken, varvid tågen ersätts med bussar. I samband med förbättrandet av riksväg 5 utförs det ban- och broarbeten på Savolaxbanan under midsommaren. Dessa kräver ett 65 timmar långt uppehåll i tågtrafiken mellan Kuopio och Siilinjärvi.

I Österbotten föranleder byggarbetena mellan Seinäjoki och Uleåborg trafikarrangemang och –avbrott under hela sommaren.

Mera information om hur banarbetena påverkar tågtrafiken finns på VR:s webbsidor.


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv