Hoppa till innehåll

Utsläppen från sjötransporter synliggörs med beräkningsmodeller

Publicerad 7.10.2013

I framtiden kommer sjötransporter att omfattas av ännu strängare utsläppsbegränsningar än i dag. Detta förutsätter att utvecklingen av utsläppen från de internationella sjötransporterna följs upp. Detta behov tillgodoses av Trafiksäkerhetsverket Trafis och Trafikverkets samprojekt, som producerar modeller som ger alltmer exakt information om utsläppen från de finländska sjötransporterna.

Utvecklingen av utsläppen från de finländska sjötransporterna behöver följas upp för hela sjöresans del för både import- och exporttransporter mellan hamnar i Finland och utlandet. Exempelvis i IMO och EU är förslag för monitorering, rapportering och verifiering av koldioxidutsläpp från sjötrafiken aktuella just nu. Likaså kräver olika typer av projekt för utveckling av infrastrukturen inom sjöfarten att utsläppen uppskattas.

MERIMA-datormodellerna, som beräknar utsläppen från Finlands internationella sjötransporter, uppdaterades

I samprojektet producerades två datormodeller – en modell för totala utsläpp och en modell för utsläppsjämförelser – för beräkning av utsläppen från varutransporter i sjötrafiken mellan Finland och utlandet* och av deras externa kostnader och bränslekostnader.

Modellen för totala utsläpp beräknar de totala utsläppen från varutransporterna till sjöss mellan Finland och utlandet 2005–2012 samt utsläpps- och bränslekostnaderna per fartygstyp för både import- och exporttransporter med hjälp av Trafikverkets sjöfartsstatistik. Dessutom producerar modellen tidsserier för åren 2005–2012. Modellen kan också användas för att ta fram scenarier genom att ändra på mängden transporterad last.

Modellen för utsläppsjämförelser används i sin tur för att jämföra utsläppsmängderna mellan två hamnar. Variablerna är fartygets typ, storlek, fyllnadsgrad, hastighet och bränsledata. Modellen använder trafikdatan för 2012 som grund.

I andra delen av modellen för utsläppsjämförelser kan transportsträckan och mängden transporterad last väljas fritt. I den tredje delen kan beräkningarna göras specifikt för varje fartyg.

Publikationen MERIMA – Suomen kansainvälisten merikuljetusten päästöt -tietokonemallit, tulosraportti 2005-2012 är utlagd i sin helhet på Trafis webbplats på adressen www.trafi.fi/julkaisut2013. Projektet, som styrdes av Trafikverket, utfördes i samarbete av Sito-Kuopio Oy och VTT. Projektet är en fortsättning på de MERIMA-projekt som genomfördes 2009 och 2011.

* CO, HC, NOx, PM, CH4, N2O, SO2, CO2, CO2e


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv