Hoppa till innehåll

Utredningsplanen för Centrumslingan har godkänts

Publicerad 16.3.2012

Trafikverket har godkänt utredningsplanen för Centrumslingan (Pisararata). Av de tre alternativen i utredningsplanen valdes alternativ 1 som grund för den fortsatta planeringen. I detta alternativ börjar tunnelavsnittet söder om Böle station vid Djurgården och Alpparken. Antalet tunnelstationer är tre: Tölö, centrum och Hagnäs.

Den nya dubbelspåriga banan är 7,2 kilometer lång, varav 6 kilometer går i tunnel. Centrumslingans tunnelavsnitt består av två parallella tunnlar, och mellan tunnlarna finns övertryckssäkra räddningstunnlar med cirka 200 meters mellanrum. Tunneln byggs som en bergstunnel, men på grund av det låga bergstaket byggs tunneln vid tunnelmynningarna och bredvid Stadion som en schaktad betongtunnel. De funktionella, tekniska, ekonomiska och miljömässiga faktorerna påverkade valet av alternativ.

Beslutet om godkännande av utredningsplanen finns framlagt på anslagstavlan i Helsingfors stadshus 16.3–14.4.

Den fortsatta planeringen av Centrumslingan påbörjas i vår. Helsingfors stad börjar samtidigt planera de detaljplaneändringar som projektet förutsätter.

För den fortsatta planeringen av Centrumslingan har beviljats 40 miljoner euro för åren 2012–2015. Kostnaderna för att genomföra projektet uppgår till 750 miljoner euro enligt prisnivån för den uppskattade realiseringstidpunkten som är 2020. Beslutet om att genomföra projektet kan fattas 2014 efter nästa planeringsfas.


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv