Hoppa till innehåll

Trafikverkets målsättning är en smidig och trygg vintertrafik på landsvägarna, järnvägarna och till sjöss

Publicerad 4.10.2013

Trafikverket förbereder sig inför den kommande vintern på trafiklederna bl.a. genom systematiska underhållsåtgärder, kvalitetskontroller av entreprenörerna och ett tillräckligt antal isbrytare. Dessutom krävs det samspel mellan trafikanterna och drifts - och underhållsentreprenörerna.
De föregående vintrarna var kallare än genomsnittet, vilket tidvis var påfrestande för trafiken, men det svåra läget bidrog också till att vinterberedskapen inom trafikledshållningen utvecklades. Förra vintern var ändå relativt normal, sett ur väder- och trafikperspektiv.

På järnvägarna förbereder man sig på stora snömängder
 
Trafikverket har planerat flera åtgärder med hjälp av vilka punktligheten inom järnvägstrafiken kan förbättras. Man har utvecklat organiseringen av snöröjningen, avlägsnat sådana träd som riskerar att falla över banan och installerat snöborstar i växlarna. Man har också förberett sig på stora snömängder, och så gott det går på att motverka eventuella problem som det ålderstigna ställverket i Helsingfors kan åsamka.
 
Trafikverket har årligen förbättrat organiseringen av snöröjningen. Entreprenörerna upprättar särskilda, regionala snöröjningsplaner i samarbete med Trafikverket, trafikstyrningen och järnvägsoperatören. Ändamålet med snöröjningsplanerna är att trygga en så störningsfri tågtrafik som möjligt. Då det gäller tidsplaneringen av underhållet på plattformsområdet tar man särskilt hänsyn till den tidtabellsenliga passagerartrafiken. Kvalitetskriterierna för snöröjningen hålls på samma skärpta nivå som under föregående vintrar och arbetet utförs alltid på trafikens villkor.
 
Trafikverkets samarbetspartner inom järnvägarnas vinterunderhåll är entreprenörerna, VR Group och HRT.
 
Trafiken vintertid löper genom ett bra samspel mellan trafikanterna och väghållarna
 
På landsvägarna förbereder man sig inför vintersäsongen med hjälp av vedertagna kvalitetskriterier och verksamhetsmodeller. Trafikledshållningens knappa finansiering påverkar inte vinterunderhållet på trafiklederna.

Områdesentreprenörerna ansvarar för vinterunderhållet enligt de kvalitetskriterier som väghållaren, d.v.s. Trafikverket och de regionala NTM-centralerna uppställt.

Både trafikanterna och väghållaren bidrar till att landsvägstrafiken löper smidigt vintertid. Väglaget vintertid kräver förutseende av trafikanterna: då man vidtar förberedelserna inför vintersäsongen, då man planerar en enskild resa och framför allt i trafiken. Växlande väderförhållanden innebär ökat dåligt väglag. Varje plogning och underhållsåtgärd kräver sin tid.

Trafikverket informerar om exceptionellt väglag bl.a med omställbara vägmärken, på sina webbsidor samt genom trafikmeddelanden via radio och navigatorer. Vid akuta trafikproblem hjälper Vägtrafikantlinjen, tfn  0200 2100. Man kan ge respons angående vinterunderhållet, väghållningen och trafiken till Trafikens kundservice.

Man förbereder sig för vintern med nio isbrytare
 
Trafikverket förbereder sig på en normal vinter till sjöss. Fem konventionella isbrytare och två kombiisbrytare är i användning. Trafikrestriktionerna för hamnarna utfärdas i enlighet med istäckets tjocklek, utgående från samma kriterier som under tidigare vintrar. Först i januari kan man förutse hur pass sträng vintern blir. Hamnarnas trafikrestriktioner tjänar främst syftet att trygga säkerheten inom fartygstrafiken.
 
Vintersjöfarten är ett samarbete mellan flera aktörer, såväl med hamnarna, rederierna, industrin, befraktarna som med isbrytarna, lotsarna och VTS-centralerna.
 
För sina tjänsteproducenter har Trafikverket uppställt målet att fartygens väntetid i medeltal inte borde överstiga 3,5 timmar. Förra vintern uppnådde man väl detta mål: den genomsnittliga väntetiden var 3,31 timmar.


De största anslagen går till vägarnas vinterunderhåll

Totalt kostar driften och underhållet av vägarna omkring 415 miljoner euro, varav vinterunderhållets andel är cirka 100 miljoner euro. Entreprenaderna med kvalitetsansvar omfattar 4–7 år.
 
Kostnaderna för järnvägarnas vinterunderhåll uppgår, beroende på hurudan vintern blir, till omkring 20–30 miljoner euro per år. Summan består av de egentliga snöröjningsarbetena och de tilläggsarbeten som tjällossningen orsakar på våren.
 
Vintersjöfartens höga kostnader påverkar direkt vår internationella konkurrenskraft. Trafikverket strävar efter att tillsammans med Sjöfartsverket i Sverige minimera kostnaderna för isbrytningen. På så sätt tryggar man också en säker assistansverksamhet som uppfyller tjänsteåliggandet. Kostnaderna för isbrytningen varierar mellan 40 och 60 miljoner euro, varav isbrytningen i Saimen utgör omkring en miljon euro. I vintras uppgick kostnaderna (isbrytning och bogserbåtar) till cirka 54 miljoner euro – bränslets andel steg nu till 11,5 miljoner euro.
 


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv