Hoppa till innehåll

Trafikverket deltar aktivt i klimatarbetet

Publicerad 9.12.2016

Trafikverket har publicerat en utredning, där man samlat de viktigaste tyngdpunkterna, målsättningarna och åtgärderna för att minska växthusgasutsläppen som trafiken och trafikledshållningen orsakar. I och med klimatavtalet i Paris, Europeiska kommissionens och slutligen den nationella energi- och klimatstrategins målsättningar har avvärjandet av klimatförändringen kommit att spela en allt större roll i Trafikverkets arbete. Det krävs ett brett åtgärdsurval för att man ska kunna uppnå de uppställda målen för utsläppsminskningen.

Enligt den nyligen publicerade nationella energi- och klimatstrategin ska utsläppen i hela trafik-systemet på lång sikt minimeras. Trafikutsläppen ska fram till 2030 ha minskat med omkring 50 % jämfört med läget 2005. Åtgärderna för att minska utsläppen inriktas särskilt på vägtrafiken, där den största minskningspotentialen finns.

För att minska växthusgasutsläppen fokuserar man i Trafikverkets utredning på områdena som prioriterats. Sådana områden är drivkrafterna, uppdelningen enligt färd- och transportsätt, energiförbrukningen och -effektiviteten inom person- och godstrafiken.

Fastän det verkar som om byggandet och underhållet av trafiklederna skulle ha mindre betydelse än trafiken för minskningen av växthusgasutsläppen, så bär Trafikverket i sin roll som förvaltare av en omfattande trafikinfrastruktur sitt ansvar för att också förbättra trafikledernas energieffektivitet.

"Trafikverkets viktigaste påverkningsmedel hänför sig till uppdelningen enligt färd- och transportsätt samt till trafikledernas och trafikens energieffektivitet", säger utvecklingschef Asta Tuominen, som verkat som projektchef för utredningen.

Avvärjandet av klimatförändringen och anpassningen till den har redan tidigare varit en central del av Trafikverkets  miljömål och dagliga arbete.  Vid sidan om traditionella metoder, såsom förbättringen av trafikleder i dåligt skick och utvecklandet av trafikledsnätet, har nya möjligheter öppnats genom digitaliseringen och den teknologiska utvecklingen. Målet med exempelvis projektet Intelligenta farleder är att producera redskap som optimerar transporteffektiviteten inom sjötrafiken. Tågtrafikens energieffektivitet förbättras genom att utveckla optimeringen av trafiken i realtid. Trafiksystemarbetet och mobilitetsstyrningen samt utvecklandet av kollektivtrafiken blir allt viktigare för att man ska kunna påverka valet av hållbara färdsätt.

"Åtgärdsurvalet för att minska växthusgasutsläppen är så stort att det berör nästan alla som arbetar vid Trafikverket", säger Tuominen.

Trafikverkets utredning kan läsas på webben: http://www2.liikennevirasto.fi/julkaisut/pdf8/lr_2016_kestavampaa_liikennetta_web.pdf

 

Ytterligare information:

Asta Tuominen, utvecklingschef, Trafikverket

tfn 029 534 3918

fornamn.efternamn(at)trafikverket.fi

Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv