Hoppa till innehåll

Trafikledsverkets årligen uppdaterade investeringsprogram för åren 2024–2031 har publicerats

Publicerad 13.4.2023 12.10

 

Investeringsprogrammet är Trafikledsverkets syn på de nya järnvägs-, landsvägs- och farledsprojekt som ska genomföras och deras effekter. Riksdagen beslutar om ett eventuellt genomförande av investeringsprogrammet.

Trafikledsverket publicerade investeringsprogrammet för trafikledsnätet för åren 2024–2031. Publiceringen av investeringsprogrammet föregicks av en remissbehandling i februari 2023 och över 270 utlåtanden inkom. Därefter granskade Trafikledsverket utlåtandena och uppdaterade investeringsprogrammet.

Investeringsprogrammet för trafikledsnätet omfattar förutom utvecklings- och förbättringsprojekt även stora reparationsprojekt. Programmet omfattar också förslag till projekt som finansieras med EU-stöd eller tillsammans med stadsregioner eller näringslivet.

Investeringsprogrammet innehåller inte pågående projekt eller projekt som redan beviljats finansiering. Till exempel stora banprojekt som projektbolagen planerar (Åbos entimmesbana, Finlandsbanan och Östbanan) ingår inte heller i Trafikledsverkets investeringsprogram.

Investeringsprogrammet främjar trafikpolitikens långsiktighet

"Investeringsprogrammets mål och ekonomiska ramar kommer från den nationella planen Trafik 12", säger Pekka Rajala, branschdirektör för planering vid Trafikledsverket.

Målet med planen Trafik 12 är att främja tillgängligheten, hållbarheten och effektiviteten i hela Finlands trafiksystem samt att stävja klimatförändringen och förbättra trafiksäkerheten. Investeringsprogrammet ska som helhet främja dessa mål så bra som möjligt.

I planen Trafik 12 har man planerat en finansiering på cirka tre miljarder euro för investeringsprogrammets utvecklingsprojekt under de kommande åtta åren. Den planerade finansieringen riktas till olika trafikledsformer på följande sätt: järnvägarna 1,6 miljarder euro, landsvägarna 1,2 miljarder euro och farlederna 0,2 miljarder euro.

Den verkliga finansieringen för trafikledsprojekt kan avvika från planen. Riksdagen beslutar om finansieringen av trafiklederna och om ett eventuellt genomförande av projekten. Riksdagen kan om den så önskar också besluta om finansiering av projekt som inte hör till investeringsprogrammet.

”Även om investeringsprogrammet innehåller många projekt finns det ännu fler behov och alla nödvändiga projekt ryms inte med. Även den kraftiga höjningen av kostnadsnivån påverkar hur många projekt som ryms med i investeringsprogrammet", konstaterar Rajala.

Projekten i investeringsprogrammet har valts så att projekten så bra som möjligt främjar målen för och verkställandet av planen Trafik 12. Projekten ska också vara tillräckligt långt planerade för att vi ska kunna bedöma deras effekter.

"I investeringsprogrammets projekt är planeringen redan långt hunnen. Genomförandet av många projekt kunde inledas redan mycket snart efter finansieringsbeslutet", berättar Rajala.

Omfattande samarbete vid beredningen av investeringsprogrammet

I Trafikledsverkets investeringsprogram har växelverkan haft en stor roll. Trafikledsverket har diskuterat med intressentgrupper och regionala aktörer under beredningen. Investeringsprogrammet för trafikledsnätet har beretts i stor utsträckning genom samarbete mellan Trafikledsverket och NTM-centralerna. Under beredningen har Trafikledsverket ordnat regionala diskussionstillfällen och en omfattande remissrunda för intressentgrupperna.

Investeringsprogrammet uppdateras nästa gång våren 2024.

Mer information

Pekka Rajala
Branschdirektör, planering
tfn 029 534 3626
[email protected]

Investeringsprogrammets webbplats

Investeringsprogrammet

 


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv