Hittills har man granskat 34 broar på landsvägarna, 5 av dessa var skadade. Förutom dessa vet man om 6 andra objekt mellan Helsingfors och Uleåborg.
Rötsvampen laxporing orsakar detta murknande. Trädens impregnering hindrar inte denna rötsvamp. Mellan åren 2004 och 2007 slutade man använda krom och arsenik i broytornas impregneringar på grund av deras giftighet, nu användas huvudsakligen koppar.
Mycel får träd att murkna inifrån
Murknandet sker snabbt, de yngsta murkna träytorna var endast 6 år gamla, normalt uppskattas träytors livslängd vara 20 år. Brons träyta kan se frisk ut på utsidan, vilket gör det svårare att upptäcka problemet.
Trafikledsverket undersöker broarna med träytor som de ansvarar för och som har byggts eller förnyats med nuvarande anvisningar. Sådana finns cirka 250. Broarna är huvudsakligen belägna på lågtrafikerade vägar. Därtill utvidgar man undersökningarna till broarnas övriga träkonstruktioner. Broar med träytor är en typisk lösning i kommuners gång- och cykelvägbroar samt privata vägars vägbroar, på grund av detta är antalet skadade broar i Finland ännu svår att uppskatta.
Det finns ingen snabb lösning
Trafikledsverket ersätter de murkna konstruktionerna med nya träytor. Brons bärkraft möjliggör i många fall inte användning av andra material, så som betong, på ytan på grund av deras större vikt. Alternativ impregnering som uppfyller miljövillkoren finns inte heller genast tillgängligt. Trafikledsverket specificerar också granskningsverksamheten av broar med träytor.
Ytterligare information:
Enhetschef Markku Äijälä, tfn 029 534 3627