Trafikanterna verkar vara nöjdare med vägarnas skick vintern 2013–2014 än föregående vinter. Detta framgår av den nyss färdigställda undersökningen om trafikanttillfredsställelse vintern 2014.
Privatpersonerna är överlag nöjdare än förut med vägarnas skick under vintern. Av privatpersonerna är nu 70 procent nöjda med vinterunderhållet på huvudvägarna, då deras andel i fjol var bara 63 procent. Största delen av privatpersonerna är nöjda med halkbekämpningen och snöplogningen på huvudvägarna, av yrkesbilisterna bara hälften. Vinterunderhållet på de övriga vägarna delar också privatpersonernas åsikter, 35 procent var nöjda och 32 procent missnöjda. Siffrorna är bättre än 2013 då andelen nöjda var 23 procent, medan hela 46 procent var missnöjda. Också yrkesbilisterna anser att vinterunderhållet överlag har fungerat bättre än tidigare. Av yrkesbilisterna var ändå bara var femte nöjd med vinterunderhållet på andra vägar än huvudvägar.
Såväl privatbilisterna som yrkeschaufförerna anser att det var tryggare att köra bil under vintern 2013–2014 än under föregående vinter. Majoriteten av både privat- och yrkesbilisterna anser att det används lämpligt med salt.
Båda grupperna tycker att dåligt väder och väglag, vägarnas dåliga skick och underhåll samt övriga trafikanters trafikbeteende stör smidigheten, komforten och säkerheten i trafiken. Yrkesbilister upplever betydligt oftare än privatpersoner att vägarnas dåliga skick och underhåll stör smidigheten, komforten och säkerheten i trafiken. Den här gången ansåg flera än tidigare att trafikstockningar och för låga hastighetsbegränsningar hade stört framkomligheten.
Trafikverket undersöker med 1-2 års mellanrum hur nöjda trafikanterna är med väghållningen med hjälp av kundenkäter. Dessutom får man mycket annan kundrespons om vägnätet som behandlas på många olika sätt i Trafikverket och de regionala NTM-centralerna. Trafikverket, NTM-centralerna och entreprenörerna har som mål att betjäna kunderna, trafikanterna, så bra som möjligt inom ramarna för de resurser som finns, och därför är responsen från kunderna viktig när verksamheten utvecklas.