Tilläggsfinansieringen bryter ökningen av vägnätets reparationsskuld
Publicerad 29.8.2024 12.38
Trafikledsverkets färska rapport om reparationsskulden visar att reparationsskulden för trafikledsegendomen uppgick till cirka 4 168 miljoner euro i början av 2024. Reparationsskulden förutspås fortsätta att öka något även under innevarande år, även om vägnätets ökning kan stoppas med hjälp av regeringens tilläggsfinansiering.
I början av 2024 gällde 2 539 miljoner (61 %) av reparationsskulden för trafikledsegendomen vägnätet, 1 599 miljoner (38 %) bannätet och 29 miljoner (1 %) farlederna.
Endast mindre än tio procent av vägnätets reparationsskuld kommer från huvudlederna, men på bannätet är huvudledernas andel av reparationsskulden över hälften. Andelarna motsvarar till sin storleksklass huvudledernas andel av hela nätets längd.
”Med reparationsskuld avses de sammanlagda reparationskostnaderna för statliga vägar, järnvägar och farleder som är i dåligt skick och i behov av reparation. Beräkningarna av reparationsskulden har uppdaterats årligen sedan 2016 och trenden för reparationsskulden har varit stigande sedan dess”, berättar ledande sakkunnig Vesa Männistö vid Trafikledsverket.
Prognos: ökningen av reparationsskulden avtar 2024
Reparationsskulden för landsvägarna ökade med drygt 100 miljoner euro 2023, järnvägarnas reparationsskuld minskade något och farledernas reparationsskuld förblev oförändrad.
”Ökningen av vägnätets reparationsskuld kan i år stoppas med hjälp av tilläggsfinansiering som beviljas av regeringen. Skulden kommer dock inte att börja sjunka, eftersom till exempel broarnas reparationsskuld fortsätter att öka”, säger Männistö.
I sin helhet förutspås reparationsskulden öka med cirka 1,2 procent i år, dvs. med cirka 50 miljoner euro. Det betyder att reparationsskulden i slutet av året skulle uppgå till 4 220 miljoner euro. Ökningen av reparationsskulden skulle alltså avta jämfört med 2023.
Beräkningsmodellen för reparationsskulden utvecklas när kunskapsunderlaget förbättras
Trafikledsegendomens belopp och skick baserar sig på uppgifter som Trafikledsverket samlat in. Reparationsbehovet bestäms av skicket och kriterierna för skicket. Valet av åtgärder samt kostnaderna baserar sig på Trafikledsverkets nuvarande underhållspraxis.
De enhetspriser för reparationer som använts i kalkylen motsvarar nivån för 2023. Beräkningsmodellen för reparationsskulden utvecklas allteftersom kunskapsunderlaget för olika egendomsslag förbättras.
Mer information:
Vesa Männistö, ledande sakkunnig inom förvaltning av trafikledsegendom, Trafikledsverket
tfn 029 534 3569
[email protected]
Trafikledsverkets publikationer 53/2024: Trafikledernas reparationsskuld 2024 (på finska, sammanfattning på svenska)