Trafikverket och trafiknätets användare har beställt en undersökning av PTT, Pellervo ekonomiska forskningsinstitut, om hur trafiknätet i Finland fungerar och finansieras. Enligt undersökningen satsar Sverige cirka 30 procent mer på drift och underhåll av trafiknätet än Finland när man jämför nationalprodukten och transportarbetet. Sverige kommer inom de närmaste åren att investera över 2,3 miljarder, då nivån in Finland sjunker till under 400 miljoner.
I går träffades finska Trafikverkets generaldirektör Antti Vehviläinen och svenska Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm i Stockholm. Generaldirektörerna diskuterade nivåskillnaderna i trafikfinansieringen i Finland och Sverige samt undersökningen som publicerats i Finland.
"I Sverige används en större procentandel av nationalprodukten för trafikinfrastruktur och vi har ett beslutsfattandesystem som stöder långsiktig trafikpolitik. Hos oss i Sverige är den trafikpolitiska tidsperioden 12 år. Trafik och infrastruktur ses som en satsning på framtiden, människors välbefinnande och näringslivets konkurrenskraft", konstaterade Gunnar Malm, generaldirektör för Trafikverket i Sverige.
"Vi är mycket oroliga över skicket på Finlands trafiknät. Med den nuvarande finansieringen kommer reparationsskulden att öka ytterligare", sade Trafikverkets generaldirektör Antti Vehviläinen.
Undersökningen pågår till hösten 2014. Undersökningen har beställts av Finlands näringsliv EK, Finlands fackförbunds centralorganisation FFC, Tjänstemannacentralorganisationen STTK, Centralförbundet för lant- och skogsbruksproducenter MTK, Byggnadsförbundet, Lokförarnas förbund VML och Samorganisationen för yrkesarbetare inom spårtrafiken JHL, Bil- och transportbranschens arbetarförbund AKT, Skogsindustrin, Infra ry, SKOL, MaRa och Finlands Transport och Logistik SKAL.