Hoppa till innehåll

Stångramning ger värdefull information om farleder

Publicerad 17.8.2020

Målet med mätningen av farlederna är att göra sjötrafiken trygg för dem som använder farlederna. Trafikledsverket sköter mätningarna i de farleder som verket ansvarar för, och en mätmetod är en mekaniskt utförd stångramning. I sommar utförs stångramning till exempel i Sastmola.

Sommaren är sjötrafikens guldålder och Trafikledsverket arbetar kontinuerligt för säkrare navigering. Farledsområden, säkerhetsanordningar och navigeringslinjer på Finlands havsområden och insjöar finns i verkets databas.

– Mätningarna av vattenleder samlar ständigt in ny information, och mätningarna utnyttjas i planeringen när platser för säkerhetsanordningar fastställs. Uppgifterna i databasen för vattenlederna används också på sjökorten: inom sjöfarten är det viktigt att sjökorten och märkena i vattendraget motsvarar varandra, berättar Marjut Saarivirta, expert vid farledsenheten vid Trafikledsverket.

Med hjälp av mätningarna kontrolleras vattenledernas djup. Utöver flerstråleekolod mäts farlederna med stångramning, som ger kompletterande information.

– I sommar utförs stångramning bland annat i farlederna utanför Sastmola, säger Saarivirta.

Traficom ansvarar för djupmätningar i områdena utanför farlederna. Utifrån mätresultaten skapas uppdaterade sjökort som hjälper dem som rör sig på vattnet att navigera.

Ramstången stöter till stenar och grund

Stångramning är ett arbete som kräver noggrannhet och som utförs enligt på förhand uppgjorda undersökningsplaner. I planerna antecknas noggrant de ställen i farledsområdet där ramningen ska utföras.

Med stångramning säkerställer man att båtarna inte kan vidröra bottnen eller stenar när de färdas på farledsområdet. På mätfartyget fästs en ramstång under vattnet med hjälp av djupstänger eller vajrar. Ramningen utförs vågrätt i vattnet med ramstången.

- I havsfarleder är stångens bredd 10–20 meter och längden regleras enligt farledens djup.  Om stången stöter till någonting i vattnet finns där eventuellt ett stenblock eller ett grund som kräver åtgärder, säger Saarivirta.

Tidigare antecknades körlinjer och bottenkänningar i farlederna för hand, men nuförtiden används digital programvara som hjälp. Den målar ett område på skärmen som säkrats av ramstången.

– På flotten arbetar alltid förutom den som utför ramningen även en protokollförare, som antecknar ramat djup och övriga metadata om arbetet, berättar Saarivirta.

Båtförare, var uppmärksam!

Ramningsarbete utförs från maj lång in på hösten om det är bra väder. Vädret har stor betydelse för hur stångramningen lyckas.

– När det blåser för mycket, lider precisionen. Då måste man vänta på bättre väder, säger Saarivirta.

De som färdas längs en farled där ramning pågår måste vara vaksamma.

– Man måste se upp för flotten som rör sig långsamt och ge den som utför ramningen arbetsro, berättar Saarivirta.


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv