Säsongen för vinterunderhåll av vägarna börjar – vägens trafikmängd och betydelse avgör servicenivån
Publicerad 30.9.2025 8.30
Trafikledsverket och NTM-centralerna ser till att trafiklederna är framkomliga året runt. Riktlinjerna och kvalitetskraven för vinterunderhållet avgör hur landsvägarna sköts och hur deras framkomlighet säkerställs. Målet med vinterunderhållet av vägarna är att minimera de överraskningar som vintern medför. Vintersäsongen för underhållet av landsvägarna inleds i början av oktober.
Eftersom alla vägar inte kan underhållas omedelbart till en rimlig kostnad, har landsvägarna delats in i sex olika vinterunderhållsklasser. Klassificeringen och därigenom servicenivån på vinterunderhållet påverkas av vägens betydelse, trafikmängd och -sammansättning.
”I korthet innebär det att de livligast trafikerade vägarna plogas först när det snöar. På vägar med hög underhållsklass är underhållsrundorna korta för att de livligt trafikerade vägarna snabbt ska kunna ställas i ett skick som motsvarar kvalitetskraven. I de lägre klasserna är underhållsrundorna och åtgärdstiderna längre", berättar Jarkko Pirinen, sakkunnig inom underhåll av landsvägar vid Trafikledsverket.
Under vintern förekommer oftast väldigt utmanande väglag åtminstone några gånger, till exempel exceptionellt rikliga snöfall eller underkylt regn. Underhållsentreprenaderna har extra utrustning för utmanande förhållanden för att exceptionellt väglag inte ska orsaka så stora problem. Trots det kan det ta längre tid än normalt att få vägarna i skick.
"Det är bra att komma ihåg att syftet med vinterunderhållet inte är att åstadkomma sommarväglag. Inte ens när en väg är i ett skick som uppfyller kvalitetskraven går det att jämföra med att köra på torr asfalt på sommaren. Förarna bär eget ansvar för att ta sig fram på ett säkert sätt. Målet med vinterunderhållet är att minimera de överraskningar som vintern medför", påminner Pirinen.
Var på din vakt när vädret slår om – särskilt på lågtrafikerade vägar
På livligt trafikerade vägar är målet att snötäcket inte ska vara mer än några centimeter, men på lågtrafikerade vägar kan det tidvis vara tio centimeter snö. När det har slutat snöa plogas huvudvägarna inom 2–3 timmar och lågtrafikerade vägar inom fem timmar.
”När vädret slår om kan väglaget vara problematiskt i flera timmar på vägar som hör till de lägre vinterunderhållsklasserna, och det kräver extra försiktighet av väganvändarna. Mer än två tredjedelar av landsvägarnas sammanlagda längd men bara tio procent av all trafik omfattas av de två lägsta klasserna", konstaterar Pirinen.
Det är de lokala NTM-centralerna som beställer underhållet och ser till att servicenivån på vinterunderhållet uppfylls. De upphandlade entreprenörerna agerar i enlighet med de kvalitetskrav som Trafikledsverket fastställt.
”Det är också värdefullt att få respons från allmänheten som rör sig på vägen, och vi uppmuntrar alla att anmäla brister via Responskanalen. Problem som äventyrar trafiken anmäls direkt till Vägtrafikantlinjen (0200 2100, 24 h/dygn)”, säger Pirinen.
Mer information:
Jarkko Pirinen, sakkunnig inom underhåll av landsvägar, Trafikledsverket
tfn 029 534 3339
[email protected]
Se även:
- Läs mer om vinterunderhållet av vägarna och se vilken vinterunderhållsklass de vägar du använder tillhör
- Ge respons på vinterunderhållet i Responskanalen
- Kontrollera väglaget och vinterunderhållet i tjänsten Trafikläget
- Entreprenörer som sköter vinterunderhållet av landsvägar (PDF-karta, på finska)
- Underhåll av gång- och cykelvägar