Hoppa till innehåll

Reparationsarbetet på Vandaforsens bana påbörjas före midsommar

Publicerad 12.6.2013

Banarbetet påbörjas måndagen den 17 juni mellan Gamlas och Myrbacka. På grund av arbetet ersätts M-tågen som trafikerar Vandaforsens bana med bussar under tiden 11– 17.7.

Banans överbyggnad förnyas på banavsnittet mellan Gamlas och Myrbacka. Finlands näst längsta järnvägsbro, Piijoki järnvägsbro, får ny membranisolering. Arbetet ingår i projektet Hoplax–Vandaforsen, som omfattar en grundlig reparation av banan under åren 2010–2014. Banarbetet görs på den livliga stadstrafikens villkor och i ett tättbebyggt område.
Den grundliga reparationen av Vandaforsens bana är nödvändig i det här skedet av dess livscykel. Reparationsarbetet måste göras innan Ringbanan öppnas för trafik sommaren 2015 för att Vandaforsens bana ska vara i samma skick som Ringbanan under de kommande årtiondena.
Alla arbeten som påverkar trafiken utförs i juni–augusti enligt följande:

• Gamlas–Myrbacka, östra banan: 17.6–10.7.2013
• Norra Haga–Vandaforsen, båda spåren: 11.7.2013–17.7.2013
• Gamlas–Myrbacka, västra spåret: 18.7–11.8.2013.

Båda spåren tas åter i bruk 12.8. Arbetet utförs av Lemminkäinen Infra Oy. Färdigställningen fortsätter fram till oktober.
Ytterligare uppgifter om de ändrade trafikregleringarna finns på HRT:s webbsidor. På webbsidan finns kartor och annan aktuell information till stöd för resan.
Vi bygger smidigare trafikförbindelser och en mera trivsam omgivning: Banan mellan Hoplax och Vandaforsen repareras grundligt 2010–2014. I sommar förnyar vi banans överbyggnad mellan Gamlas och Myrbacka.

Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv