Projektet Lv 180 Kurkela–Kustö inleder grundundersökningar i projektområdet
Publicerad 30.5.2025 9.09
I projektet Lv 180 Kurkela–Kustö byggs en ny landsvägssträckning mellan Kurkela planskilda anslutning och Kustö. Trafikledsverket låter göra grundundersökningar i projektområdet försommaren 2025.
Undersökningarna i projektområdet utförs av Ramboll Finland Oy och Suomen GPS-Mittaus Oy. Undersökningarna i terrängen inleds i slutet av maj och de beräknas bli klara före midsommar. Resultaten utnyttjas i konkurrensutsättningen och planeringen av entreprenaden.
Rusningen på Skärgårdsvägen är anledningen till projektet
Skärgårdsvägen är den enda förbindelsen till Åbolands skärgård. Landsvägen överbelastas regelbundet och säkerheten på vägen är dålig. Trafiken mellan Pargas och Åboregionen går längs Skärgårdsvägen via S:t Karins centrum. På vägens nuvarande plats sker också mycket av den interna trafiken i S:t Karins. Trafikmängden på Skärgårdsvägen vid S:t Karins centrum är cirka 14 400 fordon per dygn. Sommartid ökar trafikmängderna med cirka 15 procent, vilket ökar rusningen i anslutningarna.
"Utvecklingen och förbättringen av landsväg 180 gör trafiken säkrare när tunga industritransporter kan flyttas till huvudleden och avlägsnas från S:t Karins interna arbets- och ärendetrafik. S:t Karins stad växer också för närvarande snabbt och har behov av en effektivare markanvändning. De åtgärder som vidtas inom projektet förkortar dessutom restiderna på Skärgårdsvägen i riktning mot Åbo", berättar projektchef Kari Partiainen vid Trafikledsverket om bakgrunden till projektet.
Målet är en fungerande huvudtrafikförbindelse till Åbolands skärgård
Målet med projektet Lv 180 Kurkela–Kustö är att säkerställa att den regionala vägförbindelsen löper smidigt och säkert. Med hjälp av projektet vill man också stöda utvecklingen av samhällsstrukturen och markanvändningen i S:t Karins stad.
I projektet byggs en helt ny landsväg till Kustö på en cirka 3,5 kilometer lång sträcka. Dessutom förbättras landsvägen till en landsväg med två körbanor och fyra körfält på en cirka 1,3 kilometer lång sträcka. I projektet byggs eller förnyas sammanlagt nio landsvägsbroar, varav den största är Auvaisbergsbron som byggs ovanför Kustö sund. I projektets område förbättras dessutom skicket på landsväg 180 bland annat genom grundförstärkning och anslutningsarrangemang.
Projektets tidtabell
Projektets utvecklingsfas inleds hösten 2025. Vintern 2025–2026 utförs förberedande arbeten och byggandet inleds våren 2026.
Bilaga: undersökningsområdet markerat på projektkartan
Projektets webbplats: https://vayla.fi/sv/lv-180-kurkela-kusto
Mer information om projektet:
Projektchef Kari Partiainen, Trafikledsverket, [email protected], puh. 040 0782 865
Mer information om grundundersökningarna:
Harri Turkki, Ramboll Finland Oy, [email protected], tfn 040 531 0173
Markus Ronkainen, Ramboll Finland Oy, [email protected], tfn 045 611 0666
Kari Luukkonen, Suomen GPS- Mittaus Oy, [email protected], tfn 044 727 2593
Ett viktigt mål för projektet Lv 180 Kurkela–Kustö är att säkerställa att den regionala vägförbindelsen löper smidigt och säkert. Genom de väg- och anslutningsarrangemang som genomförs inom projektet förbättras smidigheten i trafiken och trafiksäkerheten. Samtidigt stöds också utvecklingen av S:t Karins stads samhällsstruktur och markanvändning. I projektet byggs en ny sträckning för landsväg 180 i en ny terrängkorridor på cirka 3,5 kilometer, och landsvägen förbättras till en väg med två körbanor och fyra körfält väg på en cirka 1,3 kilometer lång sträcka. I projektet byggs eller förnyas nio landsvägsbroar, inklusive Auvaisbergsbron över Kustö sund. I projektet genomförs omfattande bullerskydd och grundförstärkningar samt lösningar för gång- och cykelleder samt arrangemang för enskilda vägar. Kostnadskalkylen för projektet uppgår till 114,4 miljoner euro.