Hoppa till innehåll

Projektet Förnyande av Lv 180 Rävsundsbron och Hessundsbron: Formen på stödsträckan T3-T4 för Rävsundsbron som är under byggnad återställs genom tryckning

Publicerad 20.12.2024 13.35

 

På den nya bron som håller på att byggas vid Rävsundet observerades lördagen den 30 november 2024 en sättning mellan stöden T3 och T4. Sättningen skedde snabbt fredag kväll den 29 2024 kl. 18.25. Utredningen av orsakerna till sättningen inleddes omedelbart och samtidigt började man planera hur brons form kan återställas. Ingen arbetade på bron när sättningen skedde och den medförde ingen fara för trafiken till den gamla bron eller för arbetstagarna på byggplatsen.

Trafikledsverket publicerar en kort video om händelsen som bilaga till detta meddelande. Av videon framgår att händelserna började vid det sydliga hjälpstödet AT7, sedan sjönk AT6 samtidigt som AT7 sjunker ytterligare.

”Under de senaste två veckorna har vi gjort upp planer och utfört förberedande arbeten för att återställa brodelen. I hjälpstödens övre ändar planerades plattformar för skjutningen med hydrauliska domkrafter med vilka brodelen lyfts på plats. Arbetet med plattformarna och tillhörande balkar är på slutrakan. Arbetet fortsätter i januari och kommer att vara klart i slutet av månaden. Denna typ av förargliga händelser är i allmänhet summan av många faktorer, precis som i detta fall. En av de viktigaste faktorerna var det tillfälliga lagret i övre ändan av hjälpstödet, som inte jämnt fördelade lasten på alla fyra tvärbalkarna", konstaterar projektchef Timo Hirvasmaa från Kreate.

Inga skador har observerats på den nya brons huvudbalkar

För närvarande är det inte känt att huvudbalkarna på den bro som byggs skulle vara skadad. Lägesbilden klarnar när skjutningsarbetet är klart. Den nya bron byggs med en planeringslivslängd på 100 år. Vad gäller sättningen som nu inträffade gör den planerare som ansvarar för planeringen av bron en detaljerad utredning av händelserna, där man behandlar konstruktionernas lämplighet. Dessutom begärs ett utomstående expertutlåtande om utredningen.

"I detta projekt byggs många mycket krävande konstruktioner, på många ställen är belastningarna mycket stora och spännvidderna stora. Vi hade inte kunnat undvika det som inträffade ens med de bästa resurserna. Styrkorna i en alliansentreprenad – såsom tätt samarbete mellan parterna, snabba reaktioner och fördelning av gemensamma mål och risker – lyftes nu fram. Vi kommer att tackla utmaningen utan att tidtabellen som är viktig för oss och trafikanterna äventyras. Utredningen av händelsen inleddes mycket snabbt och de korrigerande åtgärderna kom igång snabbt med effektiva resurser. Även svåra frågor kan lösas då vi arbetar mot samma mål", konstaterar projektchef Janne Wikström vid Trafikledsverket.

På byggplatsen för den nya Rävsundsbron inleds viktiga arbetsskeden genast i början av året. Repfodral av stål lyfts upp till de övre delarna av pylonstöden T3 och T2. Efter att repfodralen monterats är nästa viktiga etapp installationen av linorna för snedkabelavsnittet. Repmonteringen inleds i början av våren 2025.

 

Bilaga 1 som länk: Video om händelsen på kvällen den 29 november 2024 (för integritetsskyddets skull har vägtrafikanternas fordon på Skärgårdsvägen avgränsats från videon)

Bilaga 2: fotografier av svetsarbeten och plattformarna för skjutningen av hjälpstöden

Mer information:
Projektchef Janne Wikström, Trafikledsverket, tfn 029 534 3600, [email protected]
Projektchef Timo Hirvasmaa, Kreate Oy, tfn 0400 627 461, [email protected]

Följ projektet:
Projektets webbplats: https://vayla.fi/sv/fornyande-av-lv-180-ravsundsbron-och-hessundsbron
Facebook: https://www.facebook.com/ravsundhessund/ 

Målet med projektet Förnyande av Lv 180 Rävsundsbron och Hessundsbron är att trygga att den enda landsvägsförbindelsen till Pargas och Åbolands skärgård bevaras och blir bättre än tidigare. Dessutom möjliggörs högkapacitetstransporter som är betydande för den nationella industrin till området. Projektet stöder också utvecklingen av näringslivet och markanvändningen i Pargas samt främjar trafiksäkerheten och boendetrivseln. Kostnadskalkylen för projekthelheten är 128 miljoner euro.

Bilagor