Hoppa till innehåll

Projektet Förnyande av Lv 180 Rävsundsbron och Hessundsbron: ändringar i Skärgårdsvägens trafik i november 2024

Publicerad 5.11.2024 10.27

De kommande veckorna kommer att medföra flera förändringar i trafiken på Skärgårdsvägen.

“De ändringar som kommer att göras under november kommer gradvis att flytta Skärgårdsvägen mot den slutliga nya linjeföringen. Den nya bron över Hessundet, som öppnades i slutet av oktober, var också ett stort steg mot den slutliga situationen”, berättar Janne Wikström, projektchef ansvarig ledare för projektet vid Trafikledsverket.

Trafiken på Rävsundets projektområde flyttas till den slutliga linjeföringen över den nya bron vid Ekbacka
Trafiken styrs till den slutliga linjeföring av Skärgårdsvägen vid Ekbacksbron och Ekbacksvägens anslutning flyttas till sin slutliga placering. Flyttningen sker på måndag kväll 11.11.2024. De nya anslutningarna till vänteområdet för tung trafik som NTM-centralen beställt för den enkelriktade tunga trafiken på den gamla Rävsundsbron blir färdiga torsdagen 14.11.2024, och under den veckan kommer trafikledarna att dirigera trafiken från måndag till torsdag.

Rondellen avlägsnas från projektområdet vid Rävsundsbron
Den tillfälliga rondellen tas ur bruk och ersätts med en T-anslutning. I anslutningen byggs ett körfält för vänstersväng för dem som kör från S:t Karins till Pargas och vidare i riktning mot Kirjala strandväg. Eftersom antalet byggplatstransporter minskar blir det möjligt att bygga den slutliga sträckningen av Skärgårdsvägen i rätt justering. Gång- och cykelvägen förblir oförändrad. Även denna förändring tas i bruk 11.11.2024.

Mer information:
Projektchef Janne Wikström, Trafikledsverket, tfn 029 534 3600, [email protected]
Projektchef Timo Hirvasmaa, Kreate Oy, tfn 0400 627 461, [email protected]

Följ projektet:
Projektets webbplats: https://vayla.fi/sv/fornyande-av-lv-180-ravsundsbron-och-hessundsbron
Facebook: https://www.facebook.com/ravsundhessund/

Målet med projektet Förnyande av Lv 180 Rävsundsbron och Hessundsbron är att trygga att den enda landsvägsförbindelsen till Pargas och Åbolands skärgård bevaras och blir bättre än tidigare. Dessutom gör man det möjligt för den nationellt betydande industrin i området att ta i bruk allt större specialtransporter inom industrins transporter. Projektet stöder också utvecklingen av näringslivet och markanvändningen i Pargas samt främjar trafiksäkerheten och boendetrivseln. Kostnadskalkylen för projekthelheten är 128 miljoner euro.