Plogningen av plankorsningar har förbättrats under de senaste vintrarna – repetera tipsen för underhållsansvariga
Publicerad 10.11.2025 8.35
Trafikledsverket påminner bland annat underhållsansvariga för enskilda vägar om att man vid plogning av vägen ska beakta objekt som kräver särskild försiktighet, såsom plankorsningar. Rätt utförd snöröjning vid plankorsningar förbättrar trafiksäkerheten. Under de senaste vintrarna har bristerna i plogningen av plankorsningar minskat betydligt.
Snöplogning är på vintern en betydande faktor med tanke på trafiksäkerheten i hela plankorsningen. De plogade snövallarna ska flyttas så långt från banan att de inte orsakar olägenheter för den materiel som rör sig på spåret eller för funktionen hos banans fasta anordningar och inte heller bildar ett sikthinder. I Finland finns nästan 2 400 plankorsningar.
"Cirka 70 procent av plankorsningarna ligger vid enskilda vägar. Vägdelägarna ansvarar för underhållet av enskilda vägar och har en stor roll i fråga om säkerheten i plankorsningarna. Situationen har förbättrats betydligt, eftersom till exempel tågen vintern 2021–2022 träffade snövallarna vid plankorsningen cirka hundra gånger, medan detta året därefter endast inträffade cirka 20 gånger och förra vintern endast tre gånger. Dock var snömängden förra vintern mindre än i genomsnitt", berättar Ari Hämäläinen, områdesansvarig för banunderhållet vid Trafikledsverket.
För att trygga säkerheten vid snöplogning lönar det sig att följa Trafikledsverkets anvisning Maanteiden talvihoito – Menetelmätieto (Vinterunderhåll av landsvägar – Information om metoden, pdf).
Trafikledsverket har uppdaterat sin broschyr om temat som liknar en snabbanvisning och som också innehåller exempelbilder. Broschyren har bland annat delats ut via Vägföreningen till exempel till enskilda väglag. Gå till broschyren (pdf, på finska) och spara eller skriv ut den för eget bruk.
De viktigaste tipsen för plogning av plankorsningar:
- En plankorsning är ett objekt som kräver särskild försiktighet och det är alltid bra att akta sig för järnvägstrafiken under plogningen.
- Ploghastigheten ska hållas låg (10–20 km/h) och man ska vara försiktig med banans konstruktioner.
- Vid korsning av bankonstruktioner lyfts klingan en aning och man väljer en växel med vilken man tryggt kan korsa korsningen.
- I samband med plogningen används plogblad undertill så att packad snö hålls tunn i närheten av plankorsningen.
- Snövallarna ska flyttas så långt från banan att de inte orsakar olägenheter för banmaterielen eller bananordningarna eller bildar ett sikthinder.
- Man måste säkerställa att spårtrafiken inte utsätts för fara på grund av stenar eller isblock. Kvalitetsnivån på vägen och banan ska vara enhetlig.
Mer information:
Ari Hämäläinen, regionchef för banunderhåll, Trafikledsverket
tfn 029 534 3161, [email protected]
Teemu Poussu, enhetschef för banunderhåll, Trafikledsverket
tfn 029 534 3974, [email protected]