Över 3 100 beläggningskilometer i år

Publicerad 15.9.2025 12.35

I år beläggs sammanlagt över 3 100 kilometer landsvägar samt gång- och cykelleder. Bakgrunden till det andra goda beläggningsåret i rad är den tilläggsfinansiering som regeringen beviljat med hjälp av vilken man kan stoppa ökningen av landsvägsnätets reparationsskuld. De många beläggningskilometrarna har också en betydande inverkan på sysselsättningen.

Ny beläggning har erhållits runt om i Finland under innevarande år. Beställda och programmerade av NTM-centralerna, i år utför sju entreprenörer reparationsarbeten på landsvägsbeläggningar i 40 entreprenader, i alla landskap i Fastlandsfinland och i knappt 190 kommuner. Antalet beläggningsobjekt är över 800. Merparten av arbetena under beläggningsperioden har redan slutförts.

Resultatet på 4 000 kilometer från 2024 uppnås inte i år, men för jämförelsens skull belades knappa 1 700 kilometer år 2023 innan regeringen beviljade pengar för reparationsskulden.

”Vi tackar trafikanterna för deras tålamod. Den livliga beläggningssäsongen har medfört många vägarbeten som tillfälligt fördröjer färden. Säsongen fortsätter långt in på hösten, under kvällar och tidiga morgnar, vid skymning och mörker. Låt oss sörja för säkerheten på beläggningsplatserna ända till slutet och följa hastighetsbegränsningarna och annan skyltning på byggplatserna", säger Virpi Anttila, direktör för trafikledshållningen vid Trafikledsverket.

Tilläggsfinansieringen sysselsätter över 1 600 personer

Tilläggsfinansieringen, som regeringen beviljat för att bryta ökningen av reparationsskulden, har också haft en betydande sysselsättningseffekt. En tumregel kan anses vara att en miljon euro sysselsätter nio personer i beläggningskedjan, så flera än 1 600 personer har sysselsatts med tilläggsfinansieringen på 180 miljoner euro. I år används totalt 365 miljoner euro på beläggningsreparationer och vägmarkeringar.

”Med stöd av den mycket välkomna tilläggsfinansieringen har vi på samma sätt som i fjol kunnat rikta beläggningsarbeten till det livligaste landsvägsnätet, men även till andra vägar av regional betydelse. Vi har också kunnat förbättra vägkonstruktionerna på lång sikt. Trots att mängden beläggning på lågtrafikerade vägar under innevarande år till och med är större än i fjol, skulle en långsiktig reparation av det lågtrafikerade vägnätet kräva en permanent höjning av finansieringsnivån”, konstaterar Anttila.

I norra Finland blir de sista objekten uppskattningsvis färdiga i månadsskiftet september–oktober, medan beläggningsarbetet i södra Finland fortsätter ungefär en månad längre. Efter beläggningsarbetet utförs ännu bland annat vägmarkerings- och kantfyllningsarbeten innan byggplatsen är helt färdig.

För att upprätthålla vägnätets nuvarande skick krävs det årligen ett cirka 4 000 kilometer långt beläggningsprogram. I slutet av 2024 fanns det cirka 10 200 kilometer belagda landsvägar i dåligt skick, men utan fjolårets tilläggsfinansiering skulle mängden ha varit betydligt större.

Mer information:

Ossi Saarinen, sakkunnig inom vägunderhåll, Trafikledsverket
tfn 029 534 3297
[email protected]

De regionala NTM-centralerna informerar om lokala beläggningsarbeten. I Trafikledsverkets karttjänst (Suomen väylät) finns uppgifter om innevarande års beläggningsobjekt i hela landet.

Bilagor