Hoppa till innehåll

Ökade kostnader och mindre finansiering syns i sommarens beläggningskilometrar

Publicerad 29.3.2023 8.45

 

Beläggningsarbetet på landsvägarna inleds igen kring valborg med början i södra Finland. Uppskattningsvis kommer endast en sträcka på 1 500 kilometer att få ny beläggning år 2023, men siffran preciseras ännu under våren. Både den kraftigt höjda kostnadsnivån och en mindre finansiering än tidigare år minskar antalet kilometrar. Reparationsskulden i landsvägsnätet ökar även i år.

Beläggningsprogrammet för statens vägnät beräknas bli klart kortare än 2022, särskilt på grund av den höjda kostnadsnivån. Den tillgängliga finansieringen är också mindre än under de tre föregående åren. NTM-centralerna, som ansvarar för den regionala väghållningen, konkurrensutsätter beläggningsentreprenaderna för landsvägarna. Beroende på region fortsätter konkurrensutsättningarna som vanligt ända till maj.

"Vi uppskattar att den riksomfattande beläggningsmängden stannar på cirka 1 500 kilometer i år, men siffran preciseras ännu under våren när den slutliga prisnivån klarnar när konkurrensutsättningarna framskrider. Vi strävar efter att hålla landsvägarnas livligast trafikerade vägnät i skick, men antalet vägar som är i dåligt skick i det övriga vägnätet ökar med cirka 700 kilometer", berättar Virpi Anttila, direktör för trafikledshållningen vid Trafikledsverket.

År 2022 lade man beläggningar för cirka 215 miljoner euro som täckte ungefär 2 400 kilometer väg, varav cirka fem procent utgjordes av gång- och cykelleder. I summan ingår utöver den egentliga beläggningen även lappning, vägmarkeringar och förbättring av dräneringen.

"Även i år satsar vi på gång- och cykelledernas beläggning enligt behov, men vi måste beakta de tillgängliga resurserna", säger Anttila.

Reparationsskulden fortsätter att öka

Det finns sammanlagt cirka 51 500 kilometer belagda landsvägar i Finland och cirka 8 000 kilometer av dem var i dåligt skick i slutet av 2022. Med de nuvarande beläggningsmängderna fortsätter reparationsskulden att växa. Hela vägnätet kan alltså inte hållas i gott skick med den tillgängliga finansieringen.

För att upprätthålla vägnätets nuvarande skick krävs det årligen ett cirka 4 000 kilometer långt beläggningsprogram. Det här uppnådde man senast 2020. När finansieringen är klart lägre än målnivån leder det till ännu noggrannare prioriteringar i reparationerna av beläggningarna och att det penningbelopp som behövs för lappningar ökar.

"Över 60 procent av all trafik på landsvägarna går på de livligt trafikerade vägarna och vi strävar efter att hålla dessa cirka 10 000 kilometer väg i sitt nuvarande skick. Det lågtrafikerade vägnätets skick försämras ytterligare och man kan förvänta sig att behovet av dyrare reparationer kommer att vara stort under de kommande åren då trafiklederna samtidigt åldras”, konstaterar Anttila.

Information om beläggningsarbeten i karttjänsterna

Trafikledsverket har en karttjänst där information om bekräftade beläggningsarbeten uppdateras under våren. I karttjänsten finns också uppgifter om landsvägsbeläggningarnas skick. Gå till kartan över beläggningarnas skick (på finska).

Dessutom lönar det sig för trafikanterna att följa Fintraffics tjänst Trafikläget. Tjänsten innehåller till exempel uppgifter om pågående beläggningsarbeten och andra vägarbeten. Gå till Fintraffics tjänst Trafikläget.

Mer information:

direktör för trafikledshållningen Virpi Anttila, Trafikledsverket
tfn 029 534 3642
[email protected]

De regionala NTM-centralerna informerar regionalt om beläggningsarbeten.

belaggningskilometrar-2013-2023.png

Bilagor


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv