Hoppa till innehåll

Nya innovationer underlättar vinterunderhållet på trafiklederna

Publicerad 11.11.2015

Trafikledsunderhållet står nu inför sin mest hektiska period. Trafikverket har förberett sig för vintern genom att använda beprövade metoder och testa nya.

De största utmaningarna för banhållningen beror på hur snörik vintern blir. För vägarnas ytkonstruktioner är det problematiskt om vintern blir mild och regnig och temperaturen håller sig kring nollstrecket. Inom sjöfarten är det långa perioder med köldgrader som belastar isbrytningskapaciteten.

Snösmältningsfältet kommer väl till pass under en snörik vinter

Eftersom Mellersta Böle byggs ut finns det nu brist på snöupplag. För att hantera snön som röjs mellan Helsingfors centralstation och Ilmala har det byggts ett snösmältningsfält som använder fjärrvärmeretur. Under en snörik vinter kan man hantera 100 000 m³ snö på fältet.

"Snösmältningsfältet är en ny innovation som används för första gången nu i vinter. Vi ville utveckla ett miljövänligt och effektivt sätt för att hantera snö. Snön som röjs från bannätet är så pass ren att det är en bättre lösning att smälta den och leda den till avloppet än att transportera den ut ur staden", säger Juha-Matti Vilppo. Tanken med fältet är att vattnet på fältet smälter snöhögen och att snön i sin tur isolerar vattnet. Vid stränga köldgrader används inte uppvärmningen och under vintrar med lite snö kan fältet användas som ett traditionellt snöupplag.

I vinter testar också Trafikverket ett system för att röja skiljeväxlarna på Ringbanan med blåsteknik. Det är vanligt att det faller snö av tågen på järnvägen just vid växlarna, vilket lätt blockerar dem. Havukoski är ett kritiskt ställe för trafiken på både Ringbanan och stambanan. En blåsning efter varje tåg håller växlarna öppna och stöder de tidigare använda rengöringssätten såsom uppvärmning och snöskydd. "Tekniken har använts i Japan och fungerat bra där. Blåsanordningarna som installerats i skiljeväxlarna på Ringbanan ligger på tillräckligt långt avstånd från bebyggelse, så ljudet från dem stör inte någon. De som använder gångvägen i närheten kan visserligen förundra sig över snön som yr upp och det puffande ljudet", säger Jukka P. Valjakka, chef för enheten bandrift- och underhåll.

Nära samarbete med entreprenörerna och trafikidkarna är av största vikt för punktligheten i trafiken och vinterunderhållet. För vinterunderhåll av bannätet används cirka 20-30 miljoner euro.

Resurserna för vägunderhåll förblir oförändrade

Tilläggsfinansieringen för att minska reparationsskulden på vägarna används för att reparera beläggningar, broar och vägkonstruktioner. Resurserna för vinterunderhållet bibehålls däremot på sin tidigare nivå, 120 miljoner euro. "I vinter kommer hela Finland att omfattas av samma kvalitetskrav.  De senaste kraven på bland annat ytjämnhet har också tagits med i områdesentreprenader i vägnätet av lägre klass via konkurrensutsättning", säger Heikki Lappalainen, sakkunnig inom drift och underhåll.

Av totalt 78 000 km landsväg är kvalitetskraven strängast för de livligast trafikerade huvudvägsträckorna, men det är omöjligt att garantera sommarväglag året runt på någon sträcka. Halkan bekämpas huvudsakligen med salt och på kritiska ställen används sand, om förhållandena så kräver. I vissa viktiga grundvattenområden har saltet ersatts med formiat. Halkan på vägarna av lägre klass bekämpas genom sandning och genom att man mekaniskt håller den packade snön så jämn och sträv som möjligt.

"Bra vinterdäck är en viktig säkerhetsinvestering och till stor nytta i svårt väglag på vägarna av lägre klass. Det svåraste för både entreprenörerna och trafikanterna är varierande väglag och att kunna förutse det. Därför är det viktigt att vara försiktig och anpassa hastigheten efter förhållandena på alla vägar", säger Lappalainen.

Trafikverket informerar om exceptionellt väglag bl.a. med omställbara vägmärken, på sina webbsidor samt genom trafikmeddelanden via radio och navigatorer. Vid akuta trafikproblem hjälper Vägtrafikantlinjen, tfn 0200 2100. Man kan ge respons om vinterunderhållet, väghållningen och trafiken till Trafikens kundservice.

Inom sjöfarten klarnar det först i januari hur sträng vinter blir

Man förbereder sig för vintern med nio isbrytare. För assistans av trafiken anlitas utöver Arctias konventionella isbrytare också Alfons Håkans Zeus, den svenska isbrytaren Frej och Arctias två kombiisbrytare. Trafikrestriktionerna för hamnarna utfärdas i enlighet med istäckets tjocklek utgående från samma kriterier som under tidigare vintrar. Hamnarnas trafikrestriktioner tjänar främst syftet att trygga säkerheten inom fartygstrafiken.

"De totala kostnaderna för vintersjöfarten varierar i hög grad enligt hur sträng vintern är, medan en mild vinter alltid förbättrar Finlands konkurrenskraft. Först i januari kan man förutspå hur sträng vintern blir", säger Jarkko Toivola, chef för vintersjöfartsenheten.

Trafikverket ger aktuell information på sina sidor om vintersjöfart. Den förnyade tjänsten Baltice.org ger aktuell information om hur trafiken löper, hamnarnas trafikrestriktioner, isbrytarnas positioner och isförhållandena. De huvudsakliga användarmålgrupperna är fartygsbefäl, rederier, hamnar, fartygsmäklare, lotsar, myndigheter och privatpersoner. I tjänsten Baltice.org  kombineras information från olika myndighetskällor och uppgifterna förmedlas sedan till användarna i visualiserad form via ett kartanvändargränssnitt. Tjänsten, som är öppen för alla, är planerad för olika typer av terminalutrustning. Språket som används i tjänsten är engelska  och innehållet i den börjar uppdateras nu då säsongen inleds.

Ytterligare uppgifter:

Överinspektör Juha-Matti Vilppo tfn 029 534 3985

Chef för enheten bandrift- och underhåll Jukka P. Valjakka tfn 029 534 3925

Sakkunnig inom underhållsupphandling Heikki Lappalainen, tfn 029 534 3553

Chef för enheten vintersjöfart Jarkko Toivola tfn 029 534 3327

Information på webben:
 

Trafikläget i realtid (bl.a. väglagskameror, störningar och väglag) http://liikennetilanne.liikennevirasto.fi/

Baltic Icebreaking Management, http://www.baltice.org/

Vintersjöfart http://www.liikennevirasto.fi/web/sv/yrkessjofart/trafikering-sjofart/vintersjofart

Snösmältningsfältet i Ilmala http://www.liikennevirasto.fi/web/sv/alla-projekt/ilmala-snosmaltningsplats


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv