"Problemen uppstod närmast på grund av att trafikanterna var osäkra på hur de skulle gå till väga. De första i bilkön förstod inte att de skulle köra efter följebilen, utan väntade på att körhindret först skulle flyttas undan. Anvisningarna på finska orsakade också problem för utländska bilister. Med lite vägledning började bilköerna ändå alltid löpa", säger Risto Lappalainen, Arbetarskyddschef vid Trafikverket.
Fastän användningen av följebilar förlängde körsträckan förbi vägarbetsplatsen, så kunde ändå värre trafikstockningar undvikas i största delen av Finland. Den enda svåra trafikstockningen uppstod då trafikanterna på grund av broreparationerna på ringvägarna fick söka omvägar via Vichtisvägen (landsväg 120).
Trots tidsförlusten ansåg man att det fanns flera fördelar med att köra efter följebilen, eftersom man då inte själv behövde fundera på var man får eller inte får köra. Tack vare följebilen var det tydligare var man fick passera vägarbetsplatsen och lättare att följa den sänkta hastighetsbegränsningen.
Användningen av följebil förbättrar arbetarskyddet för dem som arbetar på vägarbetsplatser
"En enhetlig bilkö har också den fördelen att bilarna passerar i en jämn och förutsägbar rytm. Det är lättare att tajma åtgärder som förutsätter arbete nära mittlinjen eller t.o.m. på det andra körfältet, då man vet att följebilen passerat och att det är säkert att arbeta i det tomma körfältet", säger Lappalainen.
"Följebilen leder också de passerande bilarna på ett tillräckligt långt avstånd från till exempel asfaltarbeten, så att arbetet kan utföras utan avbrott och asfaltmassan hinner stelna ordentligt."
Användningen av följebilar blir allt vanligare på vägar där det pågår beläggningsarbeten för att förbättra arbetarskyddet och trafiksäkerheten. Inför nästa sommar kommer vi att informera om vilka vägarbetsplatser som använder följebilar vid beläggningsarbetena.
Ytterligare information:
Arbetarskyddschef Risto Lappalainen, tfn 029 534 3966 eller [email protected]