Hoppa till innehåll

Lv 180 Förnyande av Rävsundsbron och Hessundsbron -projektet: gång- och cykelleden flyttas till den nya bron över Hessundet

Publicerad 26.11.2024 11.01

 

Under de kommande dagarna kommer gång- och cykelvägen på Skärgårdsvägen att flyttas till den nya Hessundsbron. Arbetet med att riva den gamla Hessundsbron har också inletts.

Hessundsbron öppnades för fordonstrafik i slutet av oktober. Bron kommer nu att nå sin fulla kapacitet eftersom fotgängare och cyklister också kommer att ledas om till rutten längs den nya bron.

”Gång- och cykelleden går fortfarande via en omledning. Nu när den slutliga vägsträckningen för Skärgårdsvägen mellan Bergbovägen och Ljusudda har tagits i bruk kan vi även ta bort omledningsarrangemangen för fotgängare och cyklister. Att flytta gång- och cykelleden till den nya bron är förstås också en förutsättning för att vi ska kunna montera ner den gamla bron”, förklarar Janne Wikström, projektchef ansvarig för projektet vid Trafikledsverket.

Införandet av en betydligt bredare gång- och cykelled kommer att avsevärt förbättra förhållandena för fotgängare och cyklister i området.

Rivning av den gamla bron fortsätter över årsskiftet fram till våren 2025

Rivningen av den gamla Hessundsbron, som inleddes redan på hösten, fortsätter under resten av året. Det egentliga rivningsarbetet inleds i januari 2025 med rivning av beläggningar och däckskonstruktioner. Rivningsarbetet utförs med hjälp av en slaghammare och en betongsax som krossar betongstyckena. Betongstyckena släpps ner på arbetsbron, varifrån de transporteras för vidare behandling. Även jordvallarna i brons ändar avlägsnas till nivån enligt planerna.

Rivningen av bron och arbetet i anslutning till den orsakar tidvis buller och damm i närmiljön. Vid behov används bevattning för att binda damm.

”Enligt nuvarande uppgifter finns det inget behov av sprängning i området. Vid behov kan man bli tvungen att göra enstaka sprängningar för att riva brons undervattenskonstruktioner och avlägsna eventuella bergsförekomster under jordbanken som ska rivas. Vid sprängningar iakttar vi verksamhetssättet från tidigare år genom att göra syner och vibrationsuppföljning i nödvändig omfattning”, berättar Wikström.

Rivningsarbetet slutförs i april 2025 och därefter fortsätter man ännu med finslipningsarbeten på hela projektdelen. Trafiken i anslutning till rivningsarbetena hänvisas till trafikleder som är begränsade till byggplatstrafiken. Korsningarna mellan gång- och cykeltrafiken och byggplatstrafiken har märkts ut med skyddsvägsmärken. Arbetet utförs måndag till fredag kl. 7–20 med iakttagande av bullertillståndets anvisningar och bestämmelser.

 

Mer information:

Projektchef Janne Wikström, Trafikledsverket, tfn 029 534 3600, [email protected]

Projektchef Timo Hirvasmaa, Kreate Oy, tfn 0400 627 461, [email protected]

 

 

Följ projektet:

Projektets webbplats: https://vayla.fi/sv/fornyande-av-lv-180-ravsundsbron-och-hessundsbron
Facebook: https://www.facebook.com/ravsundhessund/

Målet med projektet Förnyande av Lv 180 Rävsundsbron och Hessundsbron är att trygga att den enda landsvägsförbindelsen till Pargas och Åbolands skärgård bevaras och blir bättre än tidigare. Dessutom möjliggörs högkapacitetstransporter som är betydande för den nationella industrin till området. Projektet stöder också utvecklingen av näringslivet och markanvändningen i Pargas samt främjar trafiksäkerheten och boendetrivseln. Kostnadskalkylen för projekthelheten är 128 miljoner euro.