Hoppa till innehåll

Lahtis motorväg överläts till Trafikverket

Publicerad 30.8.2012

Trafikverkets och Tieyhtiö Nelostie Oy:s 15-åriga avtal om planering, finansiering, byggande samt drift och underhåll av Lahtis motorväg mellan Träskända och Lahtis har gått ut. Vägen överlåts i dag till Trafikverket.

Under åren 1997–1999 byggdes sammanlagt nästan 70 kilometer av Lahtis motorväg, där bland annat 88 nya broar ingick. Byggandet framskred i snabb takt, i genomsnitt 80 meter ny väg dagligen. Vid genomförandet beaktades också vägestetiken. Kommunerna inom området satte i varje huvudanslutning upp ett konstverk som beskrev kommunens identitet.

Motorvägens nytta i förhållande till kostnaderna har varit större än beräknat. I detta nu använder i medeltal 25 000 fordon/dygn motorvägen, när trafikmängden 1998 var cirka 14 000 fordon/dygn. Under de livligaste dagarna har trafiken uppgått till över 40 000 fordon. Tack vare vägen sparas årligen 20–30 miljoner euro av samhällets medel i form av betydligt färre olyckor och snabbare framkomlighet.

De totala kostnaderna för projektet inklusive planering, byggande, drift och underhåll, finansiering och administration samt Trafikverkets egna kostnader är 235 miljoner euro.

Vägen byggdes enligt livscykelmodellen

Lahtis motorväg är det första trafikledsprojektet i Finland som byggts enligt livscykelmodellen. Enligt livscykelmodellen fick serviceproducenten, dvs. Tieyhtiö Nelostie Oy, en ersättning av beställaren, dvs. Trafikverket. Ersättningen baserade sig på trafikmängden och började betalas när vägen togs i bruk. Trafikverket betalade således en serviceavgift till Tieyhtiö Nelostie Oy först när vägen var i bruk. I avtalet ingick ett villkor om en årlig övre gräns för serviceavgiften som var bunden till trafikmängden, varefter årsavgiften inte längre ökade. Gränsen uppnåddes första gången 2009.

Nu när avtalet går ut överlåts vägen till Trafikverket utan någon särskild ersättning och i överenskommet skick. Vägens skick motsvarar vid överlåtelsen en 15 år gammal motorväg i enlighet med avtalets längd. Överlåtelsen har föregåtts av konditionsutredningar och på basis av dem gjorda reparations- och underhållsåtgärder under de senaste två åren.

Nyttan av den livscykelmodell som användes i Lahtis motorvägsprojekt var att genomförandet skedde snabbt, effektivt och högklassigt och att drifts- och underhållsnivån var god. Modellen styr byggandet bort från uppspjälkta projekt till mera omfattande ansvarshelheter och en ändamålsenlig fördelning av riskerna samt uppmuntrar serviceproducenten att fortsättningsvis hålla vägen i gott skick.
 


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv