Konsekvenserna av den exceptionella vintern syns på landsvägarna
Publicerad 6.2.2025 9.00
I norr särskilt hala vägförhållanden med vatten som smält ovanpå hårdpackad is, i söder beläggningsskador orsakade av temperaturväxlingar kring nollstrecket och regn. Till följd av den exceptionella milda vintern har landsvägarna olika utmaningar som underhållet svarar på efter bästa förmåga.
Smältvattnet, det regniga vädret och temperaturväxlingarna kring nollstrecket har bidragit till uppkomsten av beläggningsskador särskilt i södra Finland. Trafikanterna bör vara vaksamma och anpassa sin körhastighet till rådande förhållanden, och även ett större säkerhetsavstånd än normalt hjälper till att upptäcka eventuella skador i tid.
"Det vatten som blivit kvar på beläggningen, smält-frostningscyklerna och den rikliga trafikbelastningen påskyndar skadorna på sköra asfaltbeläggningar. När det en gång har uppstått ett hål kan det skadade stället växa snabbt, särskilt vintertid. Ställvis kan hålen också vara dolda under vatten", berättar Ossi Saarinen, sakkunnig inom vägunderhåll vid Trafikledsverket.
Under milda vintrar bildas det också spår på vägarna klart snabbare än under en normal vinter eftersom den ständiga blötan ökar den nötande effekten av dubbdäck. Dessutom är det svårt att lappa asfalten i våta förhållanden, vilket gör att väghållarens enda metod ofta är att sänka hastighetsbegränsningarna och installera vägmärken som varnar för beläggningsskador. Man strävar efter att reparera skador som äventyrar trafiksäkerheten trots förhållandena.
Det är bra att anmäla observerade skador på vägarna. Om det är fråga om ett brådskande problem som orsakar fara för trafiken, ring Vägtrafikantlinjen (tfn 0200 2100). All övrig respons som gäller statens leder sköts via Trafikens kundservice. På responskanalens karta visas också om det aktuella problemet redan har rapporterats och tagits upp för behandling.
Vatten som smält ovanpå hårdpackad snö gör vägytan hal
I norra Finland har det förekommit utmaningar med halka. När hårdpackad snö ställvis har smält ovanifrån på vägarna har det resulterat i hala vägförhållanden, det vill säga det har funnits vatten ovanpå isig hårdpackad snö. Detta har krävt särskild uppmärksamhet av trafikanterna. Halkan bekämpas genom saltning på livligt trafikerade vägar och genom sandning på övriga vägar.
”Under en så kallad normal vinter råder det tämligen jämnt vinterföre i norra Finland. I vinter har situationen varit utmanande för underhållare eftersom effekterna av åtgärderna inte alltid har varit tillräckligt långvariga i det varierande väglaget. I vissa fall kan regnet helt ha tagit bort sandningens inverkan", konstaterar Jarkko Pirinen, sakkunnig inom underhåll av landsvägar vid Trafikledsverket.
I takt med att klimatförändringen framskrider är vintrarna i genomsnitt mildare, vilket innebär att situationer som denna vinter kommer att uppstå oftare och i högre grad på landsvägarna. Trafikledsverket anpassar sig kontinuerligt till de föränderliga väglagsförhållandena: till exempel genom att ständigt utveckla nya typer av beläggningar.
Mer information:
Ossi Saarinen, sakkunnig inom vägunderhåll (tfn 029 534 3297)
Jarkko Pirinen, sakkunnig inom underhåll av landsvägar (tfn 029534 3339)
Bådas e-postadresser har formatet [email protected]