Det är viktigt att få ta del av människors och näringslivets synpunkter när trafikleder planeras. De hjälper oss att förstå kundernas behov och hur vår verksamhet påverkar människors vardag och företags affärsverksamhet. Lokalkännedom ger mervärde i planeringen.
"Den bästa tidpunkten att påverka byggandet av trafikleder är i samband med planeringen. Ju tidigare du kommer med, desto bättre", säger Minna Raatikka, expert på kundrelationer vid Trafikledsverket.
Innan byggandet av en ny trafikled inleds, har planeringen sannolikt pågått i flera år. När det är fråga om större trafikledsprojekt kan planeringen rentav ha pågått i decennier och omfattat till exempel förplanering, en utredningsplan, miljökonsekvensbedömning och en väg- eller järnvägsplan. När planerna preciseras slår man fast de yttre ramarna och då minskar möjligheterna att påverka.
Utredningsplanen innehåller till exempel beslut om de stora linjerna, exempelvis vad gäller den nya vägens eller järnvägens ungefärliga placering. I samband med väg- och järnvägsplanerna preciserar man planerna och tar tag i detaljerna. Då går det till exempel inte längre att göra några stora ändringar när det gäller trafikledens placering. Det är avgörande att man förstår vilka saker som går att påverka i det aktuella planeringsskedet och inte.
Bekanta dig med trafikledsplaneringen och delta!
Är du intresserad av trafikledsplanering och undrar var du kan få mer information?
Vi har gjort korta videor med information om utredningsplaner, vägplaner och järnvägsplaner. Du kan se videon om utredningsplaner nedan.
Om du är intresserad av planeringsprojekten i ditt närområde är det också bra om du bekantar dig med planerna på adressen vayliensuunnittelu.fi/sv. Där hittar du utredningsplaner, vägplaner och järnvägsplaner som utarbetats av Trafikledsverket och NTM-centralerna, information om hur dessa framskrider och om interaktionstillfällen som ordnas med anledning av dem.
"Vi vill sänka tröskeln för människor att delta i planeringen och samtidigt kommunicera med medborgare och företag på ett tydligt sätt. Ett exempel är bland annat att vi i högre grad utnyttjar datamodellbaserat material för att visualisera planerna och samla in respons", berättar Raatikka.
Respons och åsikter är viktiga för oss både när det gäller planeringen och när det gäller byggandet och underhållet. Via responskanalen kan du ge respons som gäller landsvägar, järnvägsstationer, bannätet och farleder. Tjänsten innehåller också korta artiklar om ämnen som människor brukar fundera på när det gäller trafikleder eller vår verksamhet.