”Alliansen förbättrade projektets kvalitet, till exempel genom att ändra brotypen för Hessundsbron från en kompositbalkbro till en kontinuerlig skråbalkbro i förspänd betong. Denna lösning gjorde det möjligt att ta bort stödpelarna från vattenleden, och de nedre ändarna av den lutande foten har en underhållsfri betongfog – den första i sitt slag i Finland i denna skala. Genomförandet av Rävsundsbron utvecklades genom att öka spännvidden för den lutande kabelsektionen med 15 meter, vilket gjorde det möjligt att flytta pylonfundamenten från havet till stranden. Den horisontella geometrin för den kabelstödda sektionen ändrades till rak, och den resulterande sektionen ändrades från en kompositbalkbro till en förspänd betongbalkbro. Utvecklingen av de båda broarna resulterade i bättre kvalitet under deras livslängd och är mer kostnadseffektiv än lösningarna i de ursprungliga planerna. Under genomförandefasen har alliansmodellen i hög grad stöttat det nära samarbetet mellan kunden, konstruktören och byggaren. Mindre utmaningar under design- och byggfaserna löstes snabbt tack vare samarbetet mellan parterna.”