Ismodellförsök med ny isbrytare är igång

Publicerad 26.9.2025

Konceptdesignen av en ny isbrytare i B+ klass inleddes i april. Nu pågår ismodellförsöken. 

Ismodellförsök i gång.

I Nordsjö i Helsingfors används som bäst en modell för att testa hur den kommande isbrytaren av B+ klass rör sig i is. Resultaten från ismodellförsöken hjälper till att förutspå vilken prestanda det går att förvänta sig av det fullstora fartyget.

Ismodellförsöken ingår i konceptdesignen och pågår i cirka sex veckor. Aker Arctic ansvarar för designen.

Tre olika koncept

"Det är tre olika isbrytarkoncept som ska jämföras. De skiljer sig åt i fråga om propulsionsarrangemangen och därmed även när det gäller prestandan och kostnaderna. Målet är att hitta den lösning som bäst motsvarar våra behov", säger Lauri Kuuliala som är sakkunnig inom sjöfart vid Trafikledsverket.

Till exempel påverkar antalet propellrar och manöverförmågan både prestandan och de långsiktiga underhållskostnaderna. Planen är att det nya fartyget ska ha en livslängd på cirka 50 år.

Designen fortsätter under och efter försöken och är klar vid årsskiftet. Senare kan upphandlingen av varv startas utifrån konceptdesignen. Avsikten är att ett varvsavtal ska tecknas under 2026 och att byggnation av den nya isbrytaren ska inledas 2027. EU har beviljat 42 miljoner euro i CEF-stöd för byggnation. 

Ersätter Voima som är över 70 år

Senast en ny isbrytare planerades var 2013, då den i nuläget nyaste isbrytaren Polaris kom till.
Isbrytaren i klass B+ kommer att vara något mindre än Polaris och är inte avsedd för de mest krävande isförhållandena. Den ligger alltså mellan de stora isbrytarna i klass A och de medelstora i klass B. Den ska ersätta Voima, som byggdes 1954. Den isbrytare som nu planeras har klart bättre prestanda i is och öppet vatten samt ger mindre utsläpp.

"Finland har saknat en mindre isbrytare som också kan röra sig bra i öppet vatten. Vintrarna förändras i och med klimatförändringen, och de allra största isbrytarna behövs mer sällan. Därför är en isbrytare i klass B+ en vettig lösning i det här läget", säger Helena Orädd, som är chef för sjöfartsenheten.

Delvis EU-finansierade WINMOS-projekt

Design av den nya isbrytaren i klass B+ sker som en del av det delvis EU-finansierade WINMOS III-projektet, inom vilket man även bygger en ny isbrytare för Sjöfartsverket i Sverige. B+ får en fortsättning i ett fjärde WINMOS projekt, vars finansieringsavtal nu förhandlas och ska undertecknas före slutet av oktober.
I tidigare WINMOS-projekt har Polaris byggts med EU-medel (WINMOS I) och en löstagbar, isbrytande bog för Saimen (WINMOS II). WINMOS-projekten är exempel på det nära samarbetet mellan Finland och Sverige som stärker vintersjöfarten i hela Östersjöområdet. Projekten omfattar inte bara byggnation av isbrytare utan även forskning och utveckling av centrala lösningar för vintersjöfatssystemet.

Trafikledsverket ansvarar för myndighets- och beställaruppgifterna samt den nationella koordineringen, utvecklingen och styrningen när det gäller assistans inom vintersjöfarten.
 
Mer information: 
Enhetschef Helena Orädd, [email protected]

Foto: Aker Arctic.