Hoppa till innehåll

Intelligent trafik behöver ny slags infrastruktur också i Finland

Publicerad 23.6.2014

Trafiken och mobiliteten är inne i en brytningstid och den intelligenta trafiken på stark frammarsch i och med att informationen och teknologin förändrar våra tillvägagångssätt. Trafikverket är för sin del kraftigt engagerad i att utveckla Finlands infrastruktur i en riktning som passar intelligent trafik. Trafikverket använder redan befintliga intelligenta trafikapplikationer till exempel i samband med midsommartrafiken i år. 

Mängden information och dess utnyttjande ökar snabbt, vilket möjliggör nya slag av tjänster på alla trafikleder. Att mobiliteten blir allt mer tjänstebaserad är en trend som förstärks runt om i världen. Genom att effektivare utnyttja informationen och teknologin i trafiken kan man också förbättra produktiviteten. 

Också Mobility as a service -tänkandet öppnar för en ny slags affärsverksamhetsmiljö och nya aktörer, såsom automatisering och robotisering av fordon. 

"Intelligent trafik kommer i framtiden att i allt större utsträckning förekomma överallt också i Finland, och Trafikverket vill aktivt vara med och utveckla infrastrukturen i vårt land i en riktning som passar den intelligenta trafiken", säger Trafikverkets generaldirektör Antti Vehviläinen.  

Till exempel Trafikverkets vägtrafikcentral samlar information via restidssystemet, automatiska mätningsstationer och trafikkameror för att göra vägtrafiken smidigare. Trafikverket använder befintliga applikationer för intelligent trafik bland annat i samband med den livliga midsommartrafiken. 

"Med dessa uppgifter kan man vid sidan av traditionella trafikmeddelanden styra trafiken med omställbara informations- och körfältsmärken samt hastighetsbegränsningar redan långt före den egentliga trafikstockningen till exempel i samband med midsommartrafiken", berättar chefen för Trafikverkets vägtrafikcentral Sami Luoma. 

På körbanorna kommer det allt oftare att finnas bilar och andra fordon som kommunicerar sinsemellan och med trafikinfrastrukturen.  

"En lägesbild i realtid gör resandet tryggare, smidigare och bekvämare för föraren – och i slutändan trafiken automatisk", säger ledande sakkunnig Risto Kulmala vid Trafikverket.   

Den finska spetskompetensen inom intelligent trafik har utvecklats också inom sjötrafiken. Ett exempel på detta är den dubbelriktade navigationstjänsten ENSI (Enhanced Navigation Support Information), som förbättrar säkerheten för fartygstrafiken i Finska viken. Tjänsten tas i bruk först på oljetankrar som trafikerar Finska viken och kommer därefter att utvidgas till att omfatta hela sjöfarten.

Intelligent trafik var på tapeten också på den globala kongressen om intelligenta trafiksystem som började i måndag 16.6.2014 i Mässcentret i Helsingfors (ITS Europe Helsinki 2014). Kongressen pågick från måndag till torsdag, och ett av huvudtemana var hur man kan kombinera intelligent trafik och business. 

ITS European-kongressen (Intelligent Transport Systems), som började i måndags i Mässcentret i Helsingfors, är den tionde i ordningen. Kongressen är det mest omfattande nätverksevenemanget för aktörer inom branschen, den offentliga sektorn och den akademiska världen.

 

 


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv