Integrering av cykling med trafiktjänsterna skulle möjliggöra flexibla byten mellan färdmedel. I den nu publicerade utredningen har man med hjälp av exempel från utlandet visat hur cyklingen kan bli en del av mobilitetstjänsterna i stadsområden. Man kan åstadkomma detta genom att erbjuda hyrcyklar för gemensam användning i samband med kollektivtrafiken, högklassig cykelparkering, möjligheter att transportera cykeln i bussar och tåg, en reseplanerare som inkluderar alla färdmedel samt med cykeluthyrning. Därtill kan man erbjuda arbetsgivarna skräddarsydda mobilitetspaket för de anställda, där cykeluthyrning och -service ingår.
För att detta ska kunna realiseras, måste förutsättningarna för cykling, till exempel cykelvägarna, förbättras. Företagsutsikterna inom branschen är också helt beroende av hur förutsättningarna för cyklingen utvecklas. En ytterligare fördel är att detta skulle öka kollektivtrafikens lönsamhet.
"Ett bra exempel på cyklingen som tjänst är stadscyklarna som nu blir allt vanligare i finska städer. I Helsingfors togs nyligen systemet för gemensam användning av hyrcyklar i bruk. Uleåborg, Tammerfors, Jyväskylä och Lahtis undersöker också möjligheterna att ta i bruk stadscyklar", säger Tytti Viinikainen, Sakkunnig inom hållbar mobilitet vid Trafikverket.
Elcyklarna ökar också i popularitet i Finland. Enligt Viinikainen skulle elcyklar i gemensam användning vara ett förträffligt sätt att ta sig till kollektivtrafikens stationer och hållplatser.