Hoppa till innehåll

I sommar görs arbeten på landsvägar och järnvägar samt i farleder

Publicerad 24.5.2012

Under sommaren görs arbeten på trafikleder runt om i Finland: vägbeläggningar förnyas, bannätet förbättras och farleder muddras. Man strävar efter att minimera olägenheterna av dessa arbeten för person- och godstrafiken, men dröjsmål och störningar kan inte undvikas helt.

Beläggningar förnyas i sommar på cirka 2 100 kilometer väg. För förnyandet av beläggningar och de reparationer av konstruktioner som utförs samtidigt samt för förnyandet av vägmarkeringar används i år cirka 130 miljoner euro. Beläggningar förnyas i år på en kortare sträcka än i fjol eftersom priset på råvaror, särskilt bitumen, har ökat betydligt. Bitumen tillverkas av råolja och därför varierar priset på bitumen enligt priset på olja.

Kom ihåg att beakta vägarbetena i sommar

Man strävar efter att förlägga beläggningsarbetena så att de orsakar så lite olägenhet för trafiken som möjligt. Man kan dock inte undvika störningar helt, eftersom bara få vägarbetsplatser kan stängas helt för den tid arbetena pågår. Vid beläggningsarbetena utför arbetarna sitt arbete i farliga förhållanden mitt bland trafiken och därför sänks hastigheten vid arbetsplatsen. Det är synnerligen viktigt att trafikanterna är observanta och iakttar hastighetsbegränsningarna. Att visa hänsyn gynnar såväl arbetarna som trafikanterna.

En nylagd beläggning behöver tid för att svalna så att det inte genast bildas spår i den. Ju varmare luften är, desto längre tid behövs. Därför kan ett färdigt körfält vara länge avstängt för trafik under mycket varma dagar. Nymålade vägmarkeringar utmärks med skum eller plastkoner så att bilisterna kan undvika dem. Arbetena kan pågå även om inga arbetsmaskiner längre syns till. Hastigheten hålls sänkt av säkerhetsorsaker tills vägmarkeringarna och vägrenarna är färdiga. Man bör komma ihåg att nya beläggningar och vägmarkeringar alltid vid regn är halare än gamla vägytor.

Noggrannare uppgifter om beläggningsarbetena områdesvis fås från närings-, trafik- och miljöcentralerna.

Sommarens vägarbeten

Inom huvudstadsregionen görs avslutande arbeten i sommar på Ring III. Förbättringsarbetena på riksväg 3 i Käinby och Kivistö medför betydande olägenheter för trafiken. Mellan Kyrkslätt och Stensvik går trafiken redan längs den nya vägen, men vägarbetena syns där ännu.

På E18 från Forsby till Kotka pågår arbeten på hela sträckan, och på Fredrikshamns omfartsväg märks arbetena ännu väl. Arbetena i Nyslotts centrum och på Joensuu ringväg slutförs i år, men ännu i sommar pågår arbetena för fullt. I Kuopio är Kallabroarna en stor byggarbetsplats.

Riksväg 2 breddas från Högfors norrut. I Åbo centrum har projektet Åbo hamnförbindelse inletts. Vägarbetena mellan Vasa och Korsholm, som påbörjades i vintras, fortsätter i sommar, men arbetena görs huvudsakligen vid sidan om trafiken.

Banarbeten görs runt om i Finland

Inom huvudstadsregionen fortsätter bro- och spårarbetena i anslutningen mellan Ringbanan och huvudbanan till slutet av året. Arbetena vid Vandaforsens station färdigställs inom augusti.

I banprojektet Seinäjoki–Uleåborg sker mycket i sommar, och arbetena medför en del avbrott i trafiken. På bansträckan Seinäjoki–Ruha byggs ett dubbelspår, mellan Bennäs och Karleby förnyas järnvägsbroar och vid Bennäs trafikplats görs ändringsarbeten. Dessutom avlägsnar man plankorsningar mellan Tuomioja och Limingo, bygger en ny trafikplats i Tikkaperä och gör ändringsarbeten vid trafikplatserna i Ruukki och Hirvineva. På bansträckan Kilpua–Tuomioja förnyas spårunderbyggnaden, ballasten och dräneringarna.

Ombyggnadsarbetena på bansträckorna Kokemäki–Lielahti och Pieksämäki–Kuopio påbörjas i juni och de kan påverka trafiken. På bansträckan mellan Hoplax och Vandaforsen förnyas överbyggnaden. Mellan Kyrkslätt och Åbo repareras bland annat tjälfarliga ställen och mellan Kontiomäki och Vartius byts sliprar ut.

I projektet för att elektrifiera bansträckan Rovaniemi–Kemijärvi börjar man i början av sommaren grundlägga stolpar. På sommaren börjar man också göra spårändringar och bygga en plats för lastning av bilar i Kemijärvi. Dessutom görs ändringsarbeten på fackverksbroarna till följd av elektrifieringen av bansträckan.

Noggrannare uppgifter om hur banarbetena påverkar tågtrafiken finns på VR:s webbsidor.

Farledsarbeten utförs under säsongen med öppet vatten

I farlederna utförs muddringsarbeten, reparationer av säkerhetsanordningarna samt mätnings- och forskningsarbeten under säsongen med öppet vatten. De som rör sig till sjöss bör beakta detta och undvika att orsaka svall som försvårar arbetet.

Underhållsmuddringar pågår i farleden till Rahja hamn (8,5 m) i Kalajoki under tiden 25.6–31.8.2012.

I farleden för förbindelsefartygstrafik till Fagerö i Pyttis utförs fr.o.m. 15.8 muddringsarbeten som kan föranleda tillfälliga begränsningar i trafiken. Separata meddelanden utgår om eventuella trafikbegränsningar.

De flytande säkerhetsanordningarna för sjöfarten kan ha förflyttat sig eller saknas efter vintern. Deras positioner kontrollmäts och justeras i början av säsongen med öppet vatten och arbetet slutförs senast 31.5 i Finska viken, Ålands hav och Bottenhavet, 15.5 i Skärgårdshavet, 20.6 i Vasa- och Karlebytrakten, 30.6 i Bottenviken och före midsommaren i de inre vattenvägarna.

Ändringar av utprickningen i farlederna utförs också under säsongen med öppet vatten. Ändringar gällande utmärkningen meddelas i tidskrifterna Underrättelser för sjöfarande och Underrättelser för båtfarare. Där publiceras också bland annat information om arbeten som påverkar sjötrafiken, såsom muddringsarbeten, nedläggning av kablar och ledningar samt reparationer av broar.

Tidskriften Underrättelser för sjöfarande kan laddas ner gratis från Trafikverkets webbsidor.

 


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv