Hoppa till innehåll

I fjol kunde 12 grundstötningar förhindras i de finska kustvattnen tack vare sjötrafikledningens snabba ingripande

Publicerad 7.3.2018

Finlands farleder för handelsfartyg är smala, livligt trafikerade och fulla med grund. Trots att det finns gott om farliga platser, sker det bara sällan allvarliga olyckor. Det kan man delvis tacka Trafikverkets sjötrafikledning för, som bara i fjol förhindrade 12 grundstötningar.

Inom handelssjöfarten är det ovanligt att fartyg förirrar sig utanför farledsområdet. I fjol behövde VTS-operatörerna bara ingripa 19 gånger i sådana fall. Största delen av dessa fall skulle troligen ha lett till en grundstötning, om man inte hade fått fartyget att ändra sin kurs.

”Farliga situationer kan till exempel uppstå då lotsen har lämnat fartyget och fartyget fortsätter ut till havs på egen hand. En gång hände det till exempel att fartyget var på väg mot ett grund, eftersom kaptenen trodde att de höll motsatt kurs. I det fallet var orsaken ett tekniskt fel i navigationsutrustningen”, säger Esa Hurskainen, ställföreträdande chef för Finska vikens sjötrafikcentral.

Vid sjötrafikledning krävs det att man har hökögon, eftersom varje allvarlig grundstötning inte äventyrar bara besättningen utan även naturen.

”Alla fraktfartyg innehåller mycket bränsle och tankerfartygen är naturligtvis ett kapitel för sig. Det vore förödande för Östersjön om, till exempel, en tanker skulle gå på grund och läcka ut olja i havet. Det inträffar farliga incidenter varje år”, säger Hurskainen.

Inte bara förhindrande av olyckor

I Finland är det Trafikverkets VTS-centraler (Vessel Traffic Services) som ansvarar för sjötrafikledningen. Det finns tre VTS-centraler och dessa ligger i Helsingfors, Åbo och Villmanstrand. En av centralernas viktigaste uppgifter är att förhindra olyckor, men de gör mycket annat också.

”Största delen av arbetet består av att förbättra smidigheten och effektiviteten i sjötrafiken genom att upprätthålla en lägesbild av sjötrafiken. Vi följer bland annat med att fartygen följer sina rutter och övervakar att de följer de internationella sjövägsreglerna”, säger Hurskainen.

Allt går inte alltid enligt regelboken. I dessa fall registrerar VTS-centralerna förseelserna för vidare åtgärder. De vanligaste är brott mot trafikreglerna i trafiksepareringssystemet och mot väjningsreglerna mellan fartyg.

”Det här betyder ungefär samma sak som om en fartdåre med väjningsplikt inte skulle väja för en bil som kommer från höger. I sjötrafiken finns det alltid vissa regler som måste följas för att trafiken ska flyta smidigt och säkert”, säger Hurskainen.

VTS-centralerna registrerade sammanlagt 173 förseelser och 230 avvikelser i fjol. Avvikelserna är i allmänhet olika maskinfel eller andra tekniska fel. I fjol gjordes de flesta avvikelserna av fartyg som seglar under holländsk, Antigua och Barbudas samt panamansk flagg.

I Finland ansvarar Trafikverket för VTS-fartygstrafiktjänsten (Vessel Traffic Services). Syftet med tjänsten är att öka sjösäkerheten, göra sjötrafiken smidigare och effektivare samt förebygga olyckor och eventuella miljöskador till följd av dem. Det finns sammanlagt tre VTS-centraler och dessa ligger i Helsingfors, Åbo och Villmanstrand.

Ytterligare information

Esa Hurskainen,
Ställföreträdande chef för Finska vikens sjötrafikcentral
Trafikverket,
tfn 029 534 3251

Kari Jämsen,
Chef för Saimens sjötrafikcentral
Trafikverket,
tfn 029 534 3287

Hanna Linjos-Maunula,
Chef för Västra Finlands sjötrafikcentral
Trafikverket,
tfn 029 534 3212


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv