Hoppa till innehåll

Hur utmanar de trafikpolitiska riktlinjerna planeringen?

Publicerad 19.11.2013

Ur samhällets synvinkel är trafik lika med service. Trafiklösningarna bereds som en del av planeringen av markanvändningen och tjänsterna samt förändringarna i näringslivet. Rese- och transportkedjorna ska garanteras med beaktande av alla trafikformer.

När Trafikverket bildades för nästan fyra år sedan blev det lättare att betrakta trafiksystemet som en helhet. Vi hoppas att intressegrupperna märker att tjänsterna nu finns samlade på ett och samma ställe.

Planeringen sker på landsomfattande och regional nivå samt skilt för enskilda objekt. Utmaningen består i att man i olika situationer vet varför man planerar och vad som eftersträvas. I september startade man därför en serie med tre workshopar för att utveckla trafiksystemarbetet. Sextio sakkunniga från konsultbyråer, NTM-centralerna, kommunikationsministeriet, Trafi och Trafikverket deltar i den här "upptäcktsresan". Andan i workshoparna har varit entusiastisk, och genom att samarbeta har man fått aha-upplevelser.

Det har varit viktigt att notera att det centrala i planeringen är att ställa upp mål. Dessutom ska markanvändningen och trafiken i allt större utsträckning planeras utgående från hur markanvändningslösningarna påverkar trafiksystemet samt hur trafiklösningarna möjliggör markanvändning.

Resultaten av upptäcktsresan presenteras i början av året

Vi informerar om resultaten vid olika tillställningar under vårens lopp. Målet är att vi då kan erbjuda konkreta anvisningar om trafiksystemarbetet för olika intressegrupper. Vi hoppas att ni som deltar i planeringen inspireras lika mycket av dessa viktiga saker som vi. På så sätt blir planeringskvaliteten ännu bättre.

Varav kommer namnet upptäcktsresa? När man i tiderna gav sig ut på upptäcktsresor kände man inte till målet. Samma princip gäller nu: vi är öppna för det som väntar oss. Att planera trafiklösningar är ett viktigt arbete som berör oss alla. Detta kräver mångsidig kompetens och sakkunskap om hela trafiksystemet samt förståelse för det.

Mervi Karhula
Direktör för planeringsavdelningen

Trafikverkets organisation förnyades 1.7.2013. Uppgifterna och styrningen i anknytning till planeringen koncentrerades till en avdelning. På planeringsavdelningen arbetar 40 sakkunniga inom olika områden. Sakkunskapen kan användas för trafiksystemets, förstudiernas, markanvändningens och projektplaneringens behov. Planeringsdirektör Mervi Karhula började sin arbetskarriär inom trafikfrågor som miljösakkunnig vid Vägverket 1989. Karhula har arbetat med planeringsuppgifter vid Vägförvaltningen och nu Trafikverket. Mervi Karhula är till utbildningen filosofie magister med fysik som huvudämne.


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv