I projekten Lahtis södra ringväg och rv 4 Uleåborg - Kemi träffade man byggare och planerare före upphandlingen. "Förutom en presentation av de kommande projekten vill vi också höra hurdana entreprenadformer och helheter som branschen anser vara ändamålsenliga", berättar Pekka Petäjäniemi, direktör för avdelningen projektgenomförande.
Eftersom stora trafikledsprojekt i allt större utsträckning genomförs genom olika former av samarbete, måste det finnas tid för samarbetsförberedelser mellan entreprenörerna och planerarna. "Det är viktigt att man i dessa stora upphandlingar berättar på förhand vad som är att vänta, eftersom väl förberedda tjänsteleverantörer ger goda anbud", säger Petäjäniemi. I en lyckad upphandling finns det tillräckligt med konkurrens, leverantörerna har förbundit sig till uppgiften och det finns rum för innovationer.
Janne Wikström, projektchef för Lahtis södra ringväg, var nöjd med hur yrkesmänniskorna satte sig in i uppgiften: "Mötet väckte intresse och som slutresultat fick vi mycket konkret material till stöd för hur vi ska utarbeta anbudsbegäran. Vi var i det stora hela överens om de optimala entreprenadhelheterna och upphandlingsmodellen. Vid diskussionsmötet gick vi igenom projektet i form av grupparbeten och dessutom genomförde vi en enkät bland aktörer inom infrastrukturbranschen.
Beslut om helheterna har nu fattats: Projektet Lahtis södra ringväg genomförs som tre entreprenader, varav etapp ett av ringvägen är en planera och genomför -entreprenad och etapp två en allians. Den tredje etappen av projektet, det vill säga landsväg 167, genomförs som en totalentreprenad.